Page 37 - milenkovits-palamas
P. 37

Το επιχείρημα αυτό συνεχίζεται και στο τρίτο βιβλίο. Ο Βαρλαάμ απέρριπτε
               μέθεξη  της  χάριτος  και  θεωρούσε  σύμφωνα  με  τον  Παλαμά  αιρετικό  και


               Μασσαλιανό τον Γρηγόριο Νύσσης ο οποίος ομιλεί για αυτήν. Αν έβλεπαν τον Θεό
               οι άνθρωποι θα γίνονταν άγγελοι, αλλά ο καλύτερος από εμάς απέχει πολύ απο τον


               κατώτερο των αγγέλων. Να γινόμασταν ακόμα και άγγελοι η κατάσταση δεν θα
               άλλαζε, εφόσον ούτε αυτοί βλέπουν τον Θεό. Ο Παλαμάς απαντά, ότι αν ο βασιλιάς


               επιτρέψει σε στρατιώτη να του μιλήσει κατά πρόσωπο, ο στρατιώτης δεν προάγεται
                                                                                                          102
               σε στρατηγό. Ο Μωϋσής που αξιώθηκε να δεί τον Θεό δεν έγινε όμως άγγελος .

               Πρός  αποφυγή  της  παραπάνω  συνέπειας  ο  Βαρλαάμ  θεωρούσε  κάθε  ενέργεια

               κτιστή, αλλά η ουσία, της οποίας οι ουσιώδεις ενέργειες θα ήταν κτιστές, θα ήταν

               και αυτή κτιστή . Σύμφωνα με τον Παλαμά η κατανόηση των ενεργειών έχει να
                                  103
               κάνει  με  τον  σχεσιακό  τους  χαρακτήρα,  κάτι  που  τελικά  θα  εκφρασθεί  ώς

               εκκλησιαστικός πυρήνας της μετοχής. Εάν η ενέργεια υφίσταται μόνο ώς αναλογική

               συν-ενέργεια, αυτή η συν-ενέργεια δεν αναφέρεται μόνο στην κάθετη σχέση μετά

                                                                                                   104
               του Θεού, άλλα επίσης και στην οριζόντια σχέση μεταξύ των πλασμάτων . Κατά
               τον Μέγα Βασίλειο, ο Θεός δεν κοινωνεί πρός το κιστό κόσμον κατ΄ουσίαν, αλλά

               κατ΄ενέργεια οφείλεται ακριβώς είς την οντολογικήν διαφορά της ουσίας αυτού και

               της ουσίας των κτιστών όντων. Ο κτιστός κόσμος δεν προήλθε είς το είναι εκ της

               ουσίας  του  Θεού,  αλλά  εκ  του  μή  όντος  διά  μόνης  της  βούλησής  Του,  η  όλη

               οντολογική υπόσταση του κόσμου εξαρτάται από τις ενέργειες του Θεού, οι οποίες

                                                105
               εκφράζουν την βούληση του .



               102  Υπέρ των ιερώς ησυχαζόντων, 3, 3, 5, σ. 591-593.
               103  Υπέρ των ιερώς ησυχαζόντων, 3, 3, 6, σ. 593-595.
               104  Π. Ν. Λουδοβίκος, «Ο Μόχθος της Μετοχής» θεσσαλονίκη 2010, σ. 41.
               105  Γ. Μαρτζέλου, «Ουσία και ενέργια του Θεού κατά τον Μ. Βασίλειο» Θεσσαλονίκη 1993, σ.
               91-92.

                                                             36
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42