Page 39 - milenkovits-palamas
P. 39
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Όπως ο ήλιος μεταδίδει αμείωτα το φώς και τη ζέστη σε όσους
εκτίθενται στις ακτίνες του, έτσι και οι ενέργειες του Θεού μεταδίδονται στον
άνθρωπο που επιθυμεί να κοινωνήσει μαζί του. Μόνο εκείνει που άγγιξαν αυτό το
θείο φώς μπορούν να μετέχουν της χάριτος η οποία θεοποιεί τον άνθρωπο και με
αυτή να ενωθούν με τον θεό. Οι πατέρες διδάσκουν ότι όλες οι ενέργειες του Θεού
είναι άκτιστες. Το όνομα Θεός είναι όνομα ενεργείας, από το ρήμα ¨θέειν¨ (τρέχειν)
και διακυβερνά τα πάντα ή αίθει, δηλαδή καίει.
Από όλες αυτές τις ενέργειες, ο Θεός είναι πιό ψηλά κατά την ουσία
Του και είναι αμέθεκτος. Κατά τις ενέργειες όμως είναι μεθεκτός. Ο Μέγας
Βασίλειος τονίζει, πως εμείς γνωρίζομε τον Θεό από τις ενέργειες Του, αλλά αυτό
δεν σημαίνει ότι πλησιάζουμε την ουσία του, η οποία είναι αιτία αυτών των
ενεργειών. Η πνευματική δωρεά η οποία ενοικεί στους αγίους είναι χάρις θεοποιός
και άκτιστη. Η εμπειρία αυτή των αγίων φανερώνει την ύπαρξη του Θεού. Οι
άνθρωποι του θεού υψώνοντας την ψυχή τους πρός τις θείες και αθάνατες ακτίνες
των ενεργειών του Θεού, ομοιώνονται με τον Θεό.
Προκειμένου να μελετηθεί η έννοια των θείων νεργειών στις τριάδες
υπέρ των ιερώς ησυχαζόντων, κρίθηκε απαραίτητο αρχικά να παρουσιαστεί ο βίος
του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά και η διδασκαλία του, και έπειτα να διεισδύσουμε
στις τριάδες και στο περιεχόμενό τους.
ου
Στην ταραχώδη λόγου περίοδο των μέσων του 14 αιώνα ο Άγιος
Γρηγόριος ο Παλαμάς, Αρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης, ξεκινώντας από την ησυχία
και έχοντας αυτήν ως μόνιμη κατάσταση στην καρδιά του επιδίωξε να παραμείνει
σταθερός στην πίστη και να διατυπώσει τις θέσεις περί της έννοιας των θείων
38