Page 15 - moulopoulou_xiliasmos
P. 15
Γεωργία Μουλοπούλου:
Ο Χιλιασμός στην πρώτη Εκκλησία και στην σύγχρονη εποχή
Ο Χιλιασμός, ως επικρατούσα θεολογική άποψη, εμφανίζεται
γενικότερα: α) στον μεσανατολικό και στον μεσογειακό γεωπολιτιστικό
χώρο, με κυρίαρχες τις θρησκείες του Ζωροαστρισμού, του Ιουδαϊσμού, του
Ελληνισμού, του Χριστιανισμού και του Ισλάμ και β) στην Άπω Ανατολή,
από την ινδική χερσόνησο έως τη σινική ενδοχώρα, με έντονη την
παρουσία του Ινδουισμού, του Βουδισμού, του Ταοϊσμού και του
27
Κομφουκιανισμού .
Ο μεσσιανισμός, λοιπόν, ενυπάρχει στο Χιλιασμό, όντας η χιλιετής
βασιλεία του Μεσσία, όπως προαναφέρθηκε. Είναι πιθανόν η έλευση του
αναμενόμενου Μεσσία να μη σχετίζεται με τη χιλιετή βασιλεία, όπως
ισχύει στην εσχατολογία του Χριστιανισμού. Είναι ο λόγος, όμως, για τον
οποίο ο Χιλιασμός ισχύει ως αίρεση του Χριστιανισμού, παρά την ύπαρξη
του μεσσιανικού στοιχείου με τη λυτρωτική δυναμική του .
28
Ένα κυρίαρχο χαρακτηριστικό του κινήματος αυτού είναι το
προφητικό φαινόμενο. Η προσδοκία της χιλιετούς βασιλείας εμπνέει
πληθώρα προφητικών κινημάτων. Αυτό δεν σημαίνει ότι οι προφήτες
της Παλαιάς Διαθήκης είναι οπωσδήποτε χιλιαστές, αν
αναλογιστούμε ότι δεν προβαίνουν στην απαρίθμηση του χρόνου της
σωτηρίας . Ιστορικά χαρακτηριστικά διακρίνουν τον Χιλιασμό, αφού
29
το ιστορικό γίγνεσθαι ερμηνεύεται σωτηριολογικά και αποδίδεται
ιδιαίτερη σημασία στο τέλος του ιστορικού χρόνου. Ένα ακόμη
στοιχείο του Χιλιασμού είναι η μελλοντολογία, καθώς έχει άμεση
4
27 Μπέγζος, (1995 ), Όπ.π., σ. 187-188. Σ. Δεσπότης, υπό έκδοση έργο, Χιλιασμός στην
ος
Αποκάλυψη του Ιωάννη και στα πρώτα Βυζαντινά Υπομνήματα 5-6 αι, σ. 3, υποσ. 9.
28 Μπέγζος, (2011), Όπ.π., σ. 248.
29 Μπέγζος, (1995 ), Όπ.π., σ. 186.
4
14