Page 54 - mpotsari-vioithiki
P. 54
α. Η ηθική θεώρηση της προεμφυτευτικής και της προγεννητικής
διάγνωσης
Με το δεδομένο ότι η γονιδιακή θεραπεία στα γενετικά κύτταρα βρίσκεται
ακόμα σε πειραματικό στάδιο, στην περίπτωση εντοπισμού κάποιας γενετικής
ανωμαλίας η επιλογή θα είναι η απόρριψη του εμβρύου. Το ηθικό ζήτημα στην
προκειμένη περίπτωση έγκειται στο πότε το έμβρυο αποκτά υπόσταση και
δικαιώματα, όπως το δικαίωμα του στη ζωή και το αν έχει κάποιος το δικαίωμα
να καταστρέψει ή να πειραματιστεί πάνω σε ένα έμβρυο, έστω και αν αυτό είναι
προβληματικό. Σίγουρα η επιλογή των εμβρύων προς εμφύτευση δε γίνεται με
βάση τα χαρακτηριστικά που θα έχει αυτό στο μέλλον αλλά με γνώμονα τις
πιθανότητες επιτυχίας της εμφύτευσης στη μήτρα.
Στο σημείο αυτό προκύπτουν και ερωτήματα αναφορικά με το δικαίωμα του
εμβρύου να γεννηθεί ή όχι και το δικαίωμα της εγκύου για τη διακοπή ή όχι της
κύησης. Σύμφωνα με την αρχή της αυτονομίας, που προβάλλουν οι
βιοηθικολόγοι, οι γονείς έχουν την ελευθερία της απόφασης. Στην προκειμένη
περίπτωση τα δικαιώματα του εμβρύου υποχωρούν μπροστά σε αυτά των
γονιών. Επιπλέον γεννιούνται και ερωτήματα σχετικά με τη «ρατσιστική»
επιλογή των εμβρύων που θα τους δοθεί το δικαίωμα στη ζωή. Γιατί με αυτόν
τον τρόπο οδηγούμαστε στη δημιουργία μιας ομοιόμορφης κοινωνίας από την
οποία απουσιάζει το δικαίωμα στη διαφορετικότητα.
Ένα ακόμα ηθικό ζήτημα που προκύπτει είναι αυτό της ευγονικής. Με τον όρο
ευγονική χαρακτηρίζεται η προσπάθεια για βελτίωση της ζωής και
συγκεκριμένα για τη βελτίωση των ειδών. Είναι μια τεχνητή και σκόπιμη
παρέμβαση που παρεμποδίζει τη φυσική επιλογή και εξέλιξη των ειδών και
εισάγει επιθυμητά χαρακτηριστικά ζωής. Αυτό επιτυγχάνεται με τον έλεγχο στη
διαδικασία αναπαραγωγής . Η ευγονική διακρίνεται σε αρνητική και θετική.
70
70 Α. Νικολαΐδη, Από τη Γένεση στη γενετική, Αθήνα, 2006, σελ. 139.
53