Page 9 - panagopoulos-vatatzia
P. 9

και  κληρικούς  και  συγγραφείς,  που  όφειλαν  να  δείξουν  μία  περισσότερη
               ευαισθησία σ’ αυτά, όχι γιατί τα επεσήμαινε ο ίδιος, αλλά γιατί ήταν τα σημεία

               των  καιρών,  του  τέλους  του  κόσμου  που  ζούμε,  που  ως  καλοί  ποιμένες  και
               διδάσκαλοι οφείλουν να αγρυπνούν και να γρηγορούν υπέρ των προβάτων, δηλ.
               να δηλώνουν ότι είναι έτοιμοι να δώσουν και την ζωή τους γι’ αυτά τα πρόβατα.

               Αλλά, τους δικαιολογούσε, καθότι αυτή η αδιαφορία τους, είναι σημειωμένη, κι
               απ’ το χωρίο της Αποκάλυψης: «ότι ψυχρός εί, εμμέσω σε», και ότι κι αυτή η
               συμπεριφορά είναι δείγμα για τα επερχόμενα σημεία των καιρών, κι ότι επιπλέον:

               «ψυγήσεται η αγάπη των πολλών», λαϊκών και κληρικών.

                       Όσον αφορά το χωρίο που μιλά για την Ιερουσαλήμ: «έσται πατουμένη
                                                                         16
                             15
               υπό Εθνών» , συμφωνεί με τον ιερό Χρυσόστομο , που ερμηνεύει το σχετικό
               χωρίο ότι «οι Εβραίοι δεν θα επανακτήσουν την πόλι Ιερουσαλήμ, μέχρι της
               συντέλειας  του  κόσμου».  Διευκρινίζει,  ότι  κάποιοι  σύγχρονοι  ερμηνευτές,
               νομίζουν ότι το «πλήρωμα εθνών», σημαίνει την επιστροφή όλων των Εθνών,

               στον Χριστιανισμό, ενώ ο ιερός Χρυσόστομος, τη βλέπει στο «πλήρωμα των
                                                                           17
               Εθνών», βλέπει δηλ. «τον μέχρι συντελείας χρόνον» . Διευκρινίζει με ερώτηση
               για τους τυχόν οπαδούς της μεσοβασιλείας, ως εξής: εάν το ως άνω χωρίο, θα

               σήμαινε την επιστροφή όλων των Εθνών στον Χριστιανισμό, τότε γιατί όλα τα
               Έθνη, δεν έγιναν Χριστιανοί, και μάλιστα όταν οι Εβραίοι ίδρυσαν το κράτος
               τους; Διευκρινίζει, ότι η ιδέα για την επιστροφή των Εθνών στον Χριστιανισμό,

               αυτοί  οι  «ονειροπόλοι»  λόγω  ευσεβών  πόθων  και  μυθοπλασιών,  την
               θεμελιώνουν  και  υποστηρίζουν  παρερμηνεύοντας  τον  λόγο  του  Κυρίου  «και
               κηρυχθήσεται  τούτο  το  Ευαγγέλιο  της  βασιλείας  εν  όλη  τη  οικουμένη  εις

               μαρτύριον πάσιν τοις Έθνεσι και τότε ήξει το τέλος» , καθώς και στο χωρίο:
                                                                             18
                                                                                                       19
               «άχρις ού το πλήρωμα των Εθνών εισέλθη και ούτω πάς Ισραήλ σωθήσεται» .
               Πάμπολλες φορές, θα ακούγαμε την ερμηνεία αυτών των χωρίων απ’ τον ίδιο, ο
               οποίος  διήλεγχε  αυστηρά  στα  λεγόμενά  του,  όσους  Ορθόδοξους  θα

               παρερμήνευαν ή ισχυρίζονταν, και θα περίμεναν εσφαλμένα: «την επιστροφή του
               Ισραήλ εις τον Χριστιανισμόν, μαζί με την γενικήν επικράτησιν του ευαγγελίου
               εις την ανθρωπότητα».







               15  Λουκ. 21, 24.
               16  Κατά Ιουδαίων Ε’ λόγος.
               17  P.G. τόμ. 48, σελ. 883-904. Πρβλ. Αλέξιου Π.Παναγόπουλου, Εσχατολογικές διαστάσεις της παιδαγωγίας κατά τον άγ. Ιω.
               Χρυσόστομο, διδακτορική διατριβή,  επίβλεψη υπό καθηγητού Μητρ. Αμφιλοχίου Ράντοβιτς, επανέκδοση: Θεσσαλονίκη,
               2009.
               18  Ματθ. 24, 14.
               19  Ρωμ. 11, 25.

                                                            8
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14