Page 14 - xristodoulou_kathodos
P. 14
τόπο.
Στον τόπο και τον χρόνο της Καθόδου αναφέρεται εμμέσως και η
Βυζαντινή Εικονογραφία, που αναπαριστά τον τόπο, τον τρόπο και τον
χρόνο της Καθόδου, και έτσι βοηθά στην κατανόηση της δογματικής
σημασίας της. Η Κάθοδος στον άδη, συνδυάστηκε και συγχωνεύθηκε
στην Εικονογραφία με την Ανάσταση, ώστε μετά από τον θ΄ αιώνα
παρουσιάζεται ως εικόνα της αναστάσεως του Κυρίου, και ως τέτοια
προσκυνείται από τους πιστούς. Ο Σωτήρας παρίσταται κατερχόμενος
θριαμβευτικά στον άδη, συνήθως μέσα σε φως και με τον σταυρό στο ένα
χέρι, ενώ με το άλλο σηκώνει τον πεσόντα Αδάμ, πατά δε πάνω στον
προσωποποιημένο και αλυσοδεμένο άδη. Δεξιά και αριστερά του
εικονίζονται άγγελοι, ο Πρόδρομος, απόστολοι, προφήτες, η Εύα, οι
βασιλείς και οι δίκαιοι της Παλαιάς Διαθήκης και άλλοι ευσεβείς.
6. Το έργο του αναστημένου Λυτρωτή που κατήλθε στον άδη.
Το έργο του Χριστού στον άδη ήταν η συνέχιση και ολοκλήρωση του
απολυτρωτικού του έργου με την επέκταση και μετάδοση της σωτηρίας
στις ψυχές των κεκοιμημένων, στις οποίες κήρυξε το ευαγγέλιο της
σωτηρίας. Επισκέφθηκε ο Σωτήρας «θεοπρεπώς και δεσποτικώς» «και
κήρυξε στα φυλακισμένα πνεύματα» (Α' ΙΙέτρ. 3,19. Ματθ. 12.40) το
ευαγγέλιο της σωτηρίας, πρόσφερε την χάρη του Θεού, και έκανε σ’ αυτά
δυνατή τη σωτηρία, αν και όλα δεν την δέχθηκαν. Επειδή η σωτηρία δεν
ήταν δίκαιο, ούτε φιλάνθρωπο και αγαθό να περιορισθεί μόνο στους
ανθρώπους που ζούσαν κατά την εποχή εκείνη, αλλά έπρεπε να
περιλάβει και τις ψυχές των κεκοιμημένων στον άδη, σύμφωνα προς τον
13