Page 11 - zoulas-mellonymfoi
P. 11
σύζυγοι, υπάρχουν και καιροί που θα αποφύγουν την τεκνογονία για
χάρη της υγείας της μητέρας ίσως ή για χάρη των παιδιών, χωρίς να
παραιτηθούν από τις συζυγικές σχέσεις. Μην αποστερείτε αλλήλους,
αλλά ας θυμίσουμε: «Η γυνή του ιδίου σώματος ουκ εξουσιάζει, αλλ’ ο
ανήρ ομοίως δε και ο ανήρ του ιδίου σώματος ουκ εξουσιάζει αλλ’ η
13
γυνή» .
Εκείνο που κάνει τη ρύθμιση των συλλήψεων «καλή» ή «κακή», δεν
είναι η μέθοδος που εφαρμόζεται (πχ άκρα εγκράτεια), αλλά η διάθεση
που βρίσκεται πίσω από αυτήν και τα κίνητρα που την προσδιορίζουν. Δεν
πρόκειται καθόλου για μια απόλυτη και αυθαίρετη ελευθερία, αλλά για
μια ελευθερία μέσα στην «Τάξη» του Θεού, για την ελευθερία της
υπακοής. Η εκδοχή όμως της εγκράτειας μπορεί από μια τέτοια επιτροπή
να δοθεί με ένα πολύ θετικό περιεχόμενο: «Έλεγχος των γεννήσεων
μπορεί ακόμα να είναι η συνειδητή και ανεπιφύλακτη παραίτηση από τη
δυνατότητα της παραίτησης, που αποτολμά κανείς με πίστη, η χαρούμενη
και πρόθυμη αποδοχή του παιδιού, και συνεπώς της πατρότητας ή της
14
μητρότητας. Υπεύθυνη πατρότητα και μητρότητα!» . Δηλαδή ένας
ωραίος, ανθρώπινος και θεολογικός τρόπος για να διδάξει κανείς την
απουσία πάσης μεθόδου αντισύλληψης, και αυτής ακόμα της εγκράτειας.
Διότι η εγκράτεια θέλει παιδαγωγία. Από μικρός και με εκκλησιολογικά
κριτήρια πρέπει να μάθει ο άνθρωπος να ασκείται στην περιοδική
εγκράτεια για όλων των ειδών τις ηδονές και απολαύσεις, ώστε
ωριμάζοντας να μάθει να την χρησιμοποιεί αβίαστα και ευχάριστα ως
ελεύθερη επιλογή και δυνατότητα όχι μόνο υλικού αλλά και πνευματικού
οφέλους.
Δεν είναι δυνατόν σήμερα μια οποιαδήποτε επιτροπή να διατυπώσει
άκαμπτους κανόνες, αλλά να προσπαθήσει να δώσει το νόημα της
10