Page 2 - zoulas-mellonymfoi
P. 2
1. ΟΜΑΔΑ ΠΟΙΜΑΝΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ
Μελετώντας προσεκτικά κάποιος τα πονήματα που έχουν κατά
καιρούς γραφτεί σχετικά με το γάμο και την προετοιμασία των
1
μελλονύμφων (εξ επόψεως ορθοδόξου χριστιανικής ποιμαντικής) , νομίζω
ότι είναι σε θέση να συμπεράνει εκ του ασφαλούς τα εξής:
Κατ’ αρχήν σε κανένα επιμέρους βιβλίο της Αγίας Γραφής ή κείμενο
της Ιεράς Παραδόσεως μεμονωμένο υπάρχει συστηματική, άρτια
διατυπωμένη και απαρτισμένη διδασκαλία και θεολογία περί γάμου.
Όλες οι επί μέρους μαρτυρίες έχουν περιστατικό χαρακτήρα. Γι’ αυτό
εντοπίσθηκε η ανάγκη ότι για να συγκροτηθεί σε κάθε περίπτωση μια
ορθόδοξη διδασκαλία περί γάμου ως απαραίτητου θεμελίου της
ποιμαντικής προετοιμασίας των μελλονύμφων, πρέπει οι περί των δύο
φύλων και του γάμου μαρτυρίες να αξιολογηθούν πρωτίστως κατάλληλα,
να ερμηνευθούν και να εξηγηθούν με σύγχρονο αλλ’ αληθή και
θεολογικό τρόπο επιχειρώντας μία σύνθεση των στοιχείων που προσφέρει
η Γραφή, η Παράδοση, τα πορίσματα των ανθρωπολογικών επιστημών
και η εμπειρία των χριστιανών συζύγων.Αυτή η σύνθεση γίνεται δυνατή
2
χάρη βεβαίως στην ποιμαντική αρχή της συνεργίας η οποία εδώ, ίσως
περισσότερο από κάθε άλλη περίπτωση χρειάζεται να «παντρευτεί» με τη
μέθοδο της εξηγητικής έρευνας. Έτσι για παράδειγμα οι πατερικές
μαρτυρίες διαπραγματεύτηκαν το θέμα των σχέσεων των δύο φύλων και
του γάμου εκτενώς και διαφορετικά σε κάθε περίπτωση ανάλογα με το
ποιους είχαν να αντιμετωπίσουν σε κάθε εποχή. Ο ερευνητής θεολόγος
λοιπόν, πριν προχωρήσει σ’ οποιοδήποτε πόρισμα, αξιολογεί τούτες τις
μαρτυρίες με βάση το κριτήριο της διακρίσεως, προς ποίους δηλαδή
απευθυνόντουσαν κάθε φορά οι Πατέρες (εγγάμους, αγάμους, μοναχούς,
1