Page 6 - dellasoudas_paraolympiakoi
P. 6

στα κοινωνικά μηνύματα των Παραολυμπιακών αγώνων, τα οποία και αποτελούν τον πυρήνα  τής
           σημερινής ομιλίας.

           Ο αθλητισμός, γενικώς, διδάσκει και μάλιστα επιτυγχάνει να επηρεάζει και να κατευθύνει, άμεσα ή
           έμμεσα, τόσο τον αθλούμενο και τον θεατή (ως άτομα ή μέλη ομάδας) όσο και τους παράγοντες που
           εμπλέκονται σ’ αυτόν ή τον χρησιμοποιούν.  Έτσι, κάθε αθλητικό γεγονός αποτελεί φύσει και θέσει
           πομπό  μηνυμάτων  και  γενικά  έχει  ανθρωπαγωγική  υπόσταση.  Στο  πλαίσιο  αυτό  «διδάσκει»
           διάφορες συμπεριφορές και ενέργειες και στέλνει μηνύματα, όχι πάντοτε θετικά ή θεμιτά. Όμως το
           αθλητικό ιδεώδες είναι ένα και μόνο και κανείς δεν μπορεί να το αμφισβητήσει. Δηλαδή, "το να
           αγωνίζεται ο αθλητής  για τη νίκη,  προτάσσοντας τον σεβασμό στον αντίπαλο, και την αρμονική
           ανάπτυξη σώματος και ψυχής".

           Ειδικά  σε  ό,  τι  αφορά  στους  Ολυμπιακούς  αγώνες,    η  Διεθνής    Ολυμπιακή  Ακαδημία  σημειώνει
           διακηρυκτικά:  «Το Ολυμπιακό Πνεύμα συνδέεται με τις αξίες και    τα ιδεώδη του Ολυμπισμού. Η
           πνευματική διάσταση των Αγώνων τονίστηκε εξ αρχής από τον ίδιο τον Pierre de Coubertin και πάνω
           σ’  αυτή  βασίστηκαν    οι  Ολυμπιακές  αξίες,  που  αποτελούν  το  θεμέλιο  λίθο  της  αθλητικής  και
           Ολυμπιακής  Παιδείας.  Η  συμβολή  αυτών  των  αξιών  στην  εκπαίδευση  και  την  κοινωνία  κρίνεται
           θεμελιώδης   από τη Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή, τη Διεθνή Ολυμπιακή Ακαδημία  και τους διεθνείς
           φορείς Ολυμπιακής Παιδείας σε όλο τον κόσμο».


           2.1. Ποιές είναι  οι αξίες και ποια τα ιδεώδη του Ολυμπισμού;

           Την  απάντηση  θα  την  αναζητήσουμε  μέσα  από  μία  ερμηνευτική  προσέγγιση    του  ύμνου  των
           Ολυμπιακών  Αγώνων,  τον  οποίο  έγραψε  ο  Κωστής  Παλαμάς  το  1895    εν  όψει  τής  σύγχρονης
           αναβίωσης των Ολυμπιακών  Αγώνων στην Αθήνα το 1896. Για την αναζήτηση αυτή οφείλουμε να
           προσφύγουμε στα μέσα που χρησιμοποιούνται για τη μετάδοση της γνώσης στα παιδιά μας, και,
           μάλιστα, με την διαθεματική προσέγγιση σημαντικών ζητημάτων,  όπως οι αξίες και τα ιδεώδη, που
           αποτελούν  ‒όπως προαναφέραμε‒  και την πεμπτουσία τής Παιδείας.

            Σημειώνω  ότι  η  διαθεματική  προσέγγιση  αποτελεί  μια  μαθησιακή  διαδικασία  η  οποία  -κατά την
           άποψη  τού  ομιλούντος  -  πρέπει  πλέον  να  αποτελεί  τη  συνήθη  παιδαγωγική  αρχή  τής
           Ανθρωπαγωγικής.  Βέβαια  εξ  ίσου  σημαντική  είναι  και  η  παιδαγωγική  αρχή  τής  επ'  ευκαιρία
           μάθησης, η οποία επιτελείται με ποικίλους τρόπους, όπως π.χ. κατά την επίσκεψη των μαθητών στη
           Στέγη  Γραμμάτων  Κωστής  Παλαμάς.    Η    ΣΓΚΠ  διδάσκει  πολλαπλώς  και    ασφαλώς  και    με  το
           παράδειγμα του εμπνευστού,  ιδρυτού και Προέδρου της.
           Όμως πριν δούμε την απάντηση για το ποιες αξίες και ποια τα ιδεώδη του Ολυμπισμού, σύμφωνα
           με τα όσα διδάσκονται τα παιδιά μας στο Σχολείο επιτρέψτε μου μια επιγραμματική παρέκβαση /
           επισήμανση.

           Αναφερόμενοι  στην  αναβίωση  των  Ολυμπιακών  Αγώνων  κατονομάζουμε  ή  έχουμε  κατά  νουν  ως
           εμπνευστή και πρωτεργάτη τον βαρόνο Πιερ  ντε Κουμπερτέν. Πώς όμως το αποφάσισε και με ποια
           ιδιότητα; Έτσι απλά εσκέφθη, είπε και εγένετο;









                                                            6
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11