Page 10 - Gkrillas_Theologia
P. 10

διαρκώς  «πάντας  ἀνθρώπους θέλει  σωθῆναι καὶ εἰς  ἐπίγνωσιν ἀληθείας

                           11
                   ἐλθεῖν» .
                          Αν η Εκκλησία προσλάβει τα δορυφορούμενα στοιχεία του ανθρώπινου

                   προσώπου οδηγείται στην εκκοσμίκευση. Γι' αυτό και σθεναρά η προσπαθεί
                   να κρατηθεί μακριά από μηχανισμούς απρόσωπους. Ενδεχόμενη πρόσληψη

                   απρόσωπων  στοιχείων  του  κόσμου  από  την  Εκκλησία  οδηγεί  σε

                   επιχειρηματικού τύπου δράσεις, καθόσον η ποιμαντική παύει να ασχολείται με
                   την ουσία του  ανθρώπου και μετατρέπεται σε επιχειρηματική που ασχολείται

                   με  την  περί-ουσία  της  ανθρώπινης  ύπαρξης.  Ποιμαντική  και  κοινωνική
                   Θεολογία δεν μπορεί να υπάρξει δίχως πρόσωπο. Η πίστη και η προσέγγιση

                   της  Αλήθειας  αφορούν  κατ'  αποκλειστικότητα  το  ανθρώπινο  πρόσωπο.  Η

                   απουσία προσώπου - ουσίας δίνει την εντύπωση πως η «δραστηριότητα» της
                   Εκκλησίας  μετατοπίζεται  από  το  πρόσωπο  στην  κεφαλαιακή  επιφάνεια  που

                   παρέχουν  οι  απρόσωποι  μηχανισμοί.  Μέσα  σε  αυτή  την  προοπτική  η
                   Εκκλησία ασκεί το ποιμαντικό, κοινωνικό και θεολογικό της έργο με επίγνωση

                   ότι δίνει τα πάντα δωρεάν, γιατί λαμβάνει εκ Θεού τα πάντα δωρεάν. Οπότε
                   στην  ποιμαντική  και  κοινωνική  προέκταση  της  δεν  χωρεί  κανένα  είδος

                   συναλλαγής.

                          Όταν  σε  κάποιες  περιπτώσεις  παρατηρούνται  -δυστυχώς-  δείγματα
                   συναλλαγής,  τότε  έχουμε  περίτρανη  την  εκκοσμίκευση  της  Εκκλησίας.  Η

                   οικονομική  αξιολόγηση  των  Μυστηρίων,  οι  οικονομικές  συναλλαγές  πάσης
                   φύσεως  κλήρου  και  λαού,  οι  συμμετοχές  εκκλησιαστικών  φορέων  σε

                   οικονομικά     αναπτυξιακά      προγράμματα,       οι   εργασίες     στην    βάση
                   επιχειρηματικών σχεδίων (business plans) κ.α., αποτελούν εκκοσμίκευση της

                   ποιμαντικής  ακόμα  και  αν  γίνονται  υπό  το  πρόσχημα  της  ποιμαντικής  και

                   κοινωνικής μέριμνας της Εκκλησίας. Ωστόσο, όταν η ποιμαντική και κοινωνική
                   μέριμνα εκκοσμικεύεται, ουσιαστικά περιφρονείται σθεναρά ο λαός του Θεού.

                          Τα  τελευταία  χρόνια  παρατηρούνται  φαινόμενα  χρήσης  μοντέλων

                   οικονομικής  ανάπτυξης  και  στην  Εκκλησία.  Κύριο  μοντέλο  είναι  η
                   επιχειρηματική  και  οικονομική  ανάπτυξη  της  όποιας  εκκλησιαστικής


                   11   Α' Τιμ. 2,4.

                                                            9
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15