Page 30 - Gkrillas_EkklhsiastikoDikaio
P. 30
στη σοφία της, δύναται να εκλαμβάνει του Κανόνες σε κατευθυντήριο
περιβάλλον Δικαίου, έτσι ώστε σε κάθε περίπτωση να διασφαλίζεται η
ακεραιότητα και η πληρότητα του περιεχομένου, του ρόλου και του σκοπού της.
Οι Κανόνες είναι έργο της Εκκλησίας, η οποία ως κεφαλή της έχει το
Χριστό. Με δεδομένο ότι η κεφαλή της Εκκλησίας ερμηνεύεται διά των Συνόδων
υπέρ του Σώματος Αυτής, είναι αναμφίβολο ότι οι Κανόνες έχουν Χριστολογικό
κέντρο και Χριστολογική βάση. Τούτο σημαίνει, ότι στο σύνολο των Κανόνων
της Εκκλησίας αποτυπώνεται και διερμηνεύεται το τρισσόν αξίωμα του
Χριστού, δηλαδή το βασιλικό το ιερατικό και το διδακτικό. Μια προσεκτική
μελέτη και μια ουσιαστική εμβάθυνση στην ουσία και το περιεχόμενο των
Κανόνων, αποδεικνύει περίτρανα ότι οι Κανόνες απορρέουν, ενεργούν, και
μεριμνούν, για την εφαρμογή του τρισσού αξιώματος του Χριστού στο Σώμα
της Εκκλησίας. Το βασιλικό αξίωμα του Χριστού εμφαίνεται στους Κανόνες που
ρυθμίζουν τον τρόπο διακυβέρνησης της Εκκλησίας, καταγράφοντας την
εξουσία που έχει η Εκκλησία στο να ρυθμίζει τα του οίκου της, που αφορούν
παράλληλα το σώμα πιστών μελών. Το ιερατικό αξίωμα του Χριστού,
αποτυπώνεται στους Κανόνες που ρυθμίζουν αφ’ ενός μεν τα θέματα της
ιεροσύνης στην Εκκλησία, αφ’ ετέρου δε προσδιορίζουν το μυστηριακό
χαρακτήρα των πράξεων, την τέλεση των μυστηρίων, και εν γένει τη
μυστηριακή και λειτουργική ζωή της. Τέλος, το προφητικό αξίωμα, ως
περιβάλλον διδασκαλίας της αλήθειας, εμφαίνεται αφ’ ενός μεν σε αυτή καθ’
εαυτή την ύπαρξη των Κανόνων, οι οποίοι λειτουργούν διδακτικά και
παιδαγωγικά για το σώμα της Εκκλησίας, αφ’ ετέρου δε, στις θεσπισμένες
ρυθμίσεις που αφορούν στην διδασκαλία του λόγου και στην παιδαγωγία της
αλήθειας του Ευαγγελίου, η οποία διερμηνεύεται δια των Κανόνων.
30