Page 3 - Gkrillas_EkklhsiastikiParadosi
P. 3

θα αποδεικνυόταν κείμενο με κενό νόημα. Ουσιαστικά δηλαδή, η Παράδοση

                   αποτελεί  την  έκφραση  της  βιωματικής  εμπειρίας  του  Ευαγγελίου  και
                   παράλληλα αποτελούν  έκφραση της βιωματικής εμπειρίας του  σώματος  της

                   Εκκλησίας  στην  ιστορική  του  πορεία.  Για  παράδειγμα,  μπορούμε  να

                   εντοπίσουμε  πλείστα  σημεία  της  πίστεως  τα  οποία  δεν  αναφέρονται  στο
                   Ευαγγέλιο, αλλά αφ’ ενός μεν αποτελούν συστατικό στοιχείο της βιωματικής

                   εμπειρίας του Εκκλησιαστικού σώματος, αφ’ ετέρου δε, αποτελούν την ζώσα
                   έκφραση  του  περιεχομένου  των  νοημάτων  που  εμπεριέχονται  στον  γραπτό

                   Ευαγγελικό λόγο. Το σημείο του Σταυρού που σημειώνουν οι χριστιανοί επί
                   του σώματός τους, η προς την ανατολή προσευχή, ο προσανατολισμός των

                   ναών, τα λειτουργικά ενδύματα κ.α. δεν καταγράφονται και δεν παραδίδονται

                   δια του Ευαγγελίου. Αντιθέτως, αποτελούν Παράδοση της Εκκλησίας, η οποία
                   εναρμονισμένη  προς  το  Ευαγγέλιο  επαυξάνει  το  περιεχόμενο  του  νοήματός

                   του βιωματικά.


                          Επιπρόσθετα, το σύνολο της λειτουργικής ζωής από τον αγιασμό του
                   άρτου  και  του  οίνου  της  Θείας  Ευχαριστίας,  του  ύδατος  στο  βάπτισμα,  του

                   άρτου  στην  αρτοκλασία  κ.λπ.,  η  Εκκλησία  δεν  τα  διδάχθηκε  δια  του
                   Ευαγγελίου,  αντίθετα  αρκέστηκε  στην  αιτιώδη  και  αφετηριακή  μνημόνευσή

                   τους  στο  Ευαγγέλιο  υπό  των  Αποστόλων  και  τα  εξέλιξε  μέσω  της  άγραφης

                   διδασκαλίας της, ως μορφή βιωματικότητας του λανθάνοντος δόγματος εντός
                   αυτών  των  δεδομένων.  Η  σιωπηρή  και  μυστική  παράδοση  της  Εκκλησίας,

                   άλλοτε μέσα από μία μυστηριακή σιγή και άλλοτε μέσα από μία δοξολογική
                   κραυγή, κατάφερε με ορθό τρόπο να προστατέψει την ουσία των μυστηρίων,

                   έτσι  όπως  βιώνεται  στην  καθ’  ημέρα  βιωματική  πορεία  του  σώματος  των
                   πιστών.  Η  Παράδοση  μέσα  από  μια  μοναδική  μυστικότητα  καταφέρνει  να

                   διατηρήσει  και  να  μεταφέρει  στους  χρόνους  το  μυστηριακό  χαρακτήρα  της

                   Εκκλησίας.  Οσάκις  η  Παράδοση  εξέρχεται  της  μυστικότητάς  της  προβαίνει
                   κατ’ ουσίαν στην ομολογία της πίστης του Πατρός και του Υιού και του Αγίου

                   Πνεύματος  προσφέροντας  δοξολογία  σε  αυτό  το  οποίο  θέτει  ως  αρχή  της

                   πίστεως.  Ο  ορθόδοξος  χριστιανός,  βιώνοντας  εντός  της  Εκκλησίας,
                   καταφέρνει αφ’ ενός μεν να αναγνωρίζει την μυστικότητα και την ομολογία δια



                                                            2
   1   2   3   4   5   6   7   8