Page 6 - Gkrillas_EkklhsiastikiParadosi
P. 6
την προφορική αποστολική Παράδοση και πολλές φορές είτε την διατύπωσαν
γραπτά μέσα από τους δογματικούς όρους και Κανόνες των Αγίων Συνόδων,
είτε την παρέδωσαν ως παρακαταθήκη και πάλι προφορικά στου διαδόχους
τους. Βασική ανάγκη που γέννησε αυτή τη συστηματοποίηση ήταν η
διασφάλιση της αλήθειας από λανθασμένες και ψεύτικες διδασκαλίες, οι
οποίες επιχείρησαν να εισβάλλουν στο χώρο της Εκκλησίας ως φυσική
συνέπεια της διεύρυνσής της στον κόσμο. Τούτο γέννησε τις Οικουμενικές
Συνόδους, οι οποίες στηριγμένες στη γραπτή διδασκαλία της Αγίας Γραφής,
υπό την καθοδήγηση του Αγίου Πνεύματος, αξιολόγησαν την άγραφη
διδασκαλία, διαχώρισαν την αλήθεια από το ψεύδος, αξιολόγησαν το
εσφαλμένο από το ορθό, κατέδειξαν την αλήθεια από την πλάνη και έτσι επί
τη βάση της Αγίας Γραφής και της Αποστολικής Παράδοσης, καθόρισαν τα
Δόγματα και τους Όρους της Πίστεως. Στην ουσία δηλαδή, οι Πατέρες
ξεκαθάρισαν όσα είτε γραπτά είτε προφορικά δεν βρέθηκαν σύμφωνα με τους
Αγίους Αποστόλους και καταδίκασαν όλες τις θέσεις, οι οποίες αφ’ ενός μεν
δεν έχουν σωστική σημασία για την Εκκλησία αφ’ ετέρου δε δεν είχαν θέσει
στην βιωματική εξέλιξη της πορείας της Εκκλησίας για την σωτηρία.
Η Εκκλησία πορεύεται στους αιώνες έχοντας αφετηρία ύπαρξης την
προ των αιώνων βούληση του Θεού, σταθμό ύπαρξης την Αγία Πεντηκοστή
και στόχο την ολοκλήρωσή της τα έσχατα της Βασιλείας του Θεού. Σε αυτή
την πορεία και με δεδομένο ότι κατά την μαρτυρία του Χριστού το Άγιο
Πνεύμα συντελεί αυξητικά στην Αλήθεια, είναι λογικό η Παράδοση της
Εκκλησίας διαρκώς να εμπλουτίζεται. Η Παράδοση δεν αποτελεί μία στατική
πραγματικότητα που συνετελέστει σε συγκεκριμένο χρόνο και σε
συγκεκριμένο τόπο του εκκλησιαστικού βίου. Αντίθετα, αποτελεί ζώσα
πραγματικότητα και βίωμα στην εξέλιξη και στην πορεία της Εκκλησίας
καθημερινά. Εντός αυτής της πορείας αυξάνεται και πληθαίνει περιορίζοντας
ότι δεν έχει πλέον σωστική σημασία και εμπλουτίζεται με νέα δεδομένα, τα
οποία καλλιεργούν έτι περισσότερο το βίο των πιστών, ώστε να μην υπάρχει
κανένας αποπροσανατολισμός από τον στόχο της σωτηρίας. Παράδοση και
βιωματικότητα κατά Χριστόν, είναι παράλληλες και συναφείς έννοιες. Τούτο
5