Page 2 - karabelia-euagrios-ΟΚ
P. 2

6
                          Έτσι,  άλλοτε  χαρακτηρίστηκε  ως  «πιο  ωριγενιστής  από  τον  Ωριγένη» ,  ενώ
                                                                    7
                   κάποιοι μίλησαν για «ευαγριανή πνευματικότητα» . Ήδη από τα τέλη του ΙΖ΄ αιώνα
                   παρουσιάζονται  υπέρμαχοι  της  θεολογικής  διδασκαλίας  του  Ευαγρίου,  όπως  ο
                   LemaindeTillemont, ο οποίος δεν μπορεί να κατανοήσει ως ιστορικός τη συνοδική
                   του καταδίκη. Έτσι γράφει τα εξής: «Εναπόκειται στον Θεό, που οι κρίσεις του είναι
                   αδιάβλητες,  να  γνωρίζει  την  αλήθεια  των  κατηγοριών  που  προσήψαν  στον  Ευάγριο.
                   Όσο  για  εμάς,  ό,τι  μπορούμε  να  πούμε,  είναι  ότι  το  έγκλημα  του  Ωριγενισμού  είναι
                   κοινό σε πολλά πρόσωπα που μπορούμε δικαιολογημένα να πιστεύουμε πως υπήρξαν
                   πολύ  καλοί  χριστιανοί.  Αυτό  που  μας  μένει  από  τα  γραπτά  του  Ευαγρίου,  δεν
                                                                  8
                   καταδικάζει  κανέναν  από  όσους  γνωρίζουμε» .Αυτήν  την  κρίση  του  διάσημου
                   ιστορικού,  την  επανέλαβε  τον  επόμενο  αιώνα,  ο  G.  Fontanini:  «Για  την  ορθότητα
                   τόσων κατηγοριών, που προσάπτονται στον Ευάγριο, ο Θεός είναι κριτής. Υπέρ αυτού
                   όμως  είναι  ότι  το  σφάλμα  του  Ωριγενισμού  αποδόθηκε  ακόμη  και  σε  άνδρες  που
                                                    9
                   θαυμάζονταν για την αγιότητά τους .
                          Το  1893  ο  Zöckler  έκανε  μια  σημαντική  ανακάλυψη:  παρατήρησε  ότι  το
                   κείμενο  δύο  παραπομπών  του  αγίου  Μαξίμου  του  Ομολογητού  στον  Ευάγριο
                                                                                                    10
                   βρισκόταν κατά λέξη σε έναν από τους αντιωριγενικούς αναθεματισμούς του 553 .
                   Όμως αυτό ήταν ένα μεμονωμένο κείμενο, παρμένο από ένα άγνωστο έργο. Γι’ αυτό
                   και  ο  ίδιος  ο  Zöckler  ομολογούσε  πως  δεν  έβρισκε  τίποτε  από  αυτά  που  γνώριζε
                   απευθείας  από  το  έργο  του  Ευαγρίου,  το  οποίο  να  δικαιολογεί  την  αυστηρή
                   ετυμηγορία  που  απαγγέλθηκε  εναντίον  του  από  την  αρχαία  εκκλησιαστική
                             11
                   παράδοση .    Γι’  αυτό  και  ο  L.  Duchense  στον  ΙΙΙ°  τόμο  τής
                   Histoireanciennedel’Église,  που  εκδόθηκε  το  1910,  έγραφε:  «Στη  σχολή  του
                   Βασιλείου και του Γρηγορίου δεν μπορεί να έμαθε να περιφρονεί τον Ωριγένη. Όπως






                   6 Βλ. Urs Von Balthasar, «Metaphysik und Mystik des Evagrius Ponticus», ZAM, 1939, σ. 32: «Er ist
                   origenistischer als Origenes, und von diesem Origenismus her, darin behält Bousset Recht, ist allein die
                   evagrianische Mystik zu vestehen».
                   7 Βλ. I. Hausherr, «Le Traitè de l’Oraison de Évagre le Pontique (Psedo-Nil)», Extrait de la RAM, XV,
                   1934, σ.117.
                   8 Βλ. L. de Tillemont, Mémoires pour servir à l’histoire écclesiastique des six premiers siècles, t. X,
                   Paris, 1705, σ. 381.
                   9 Βλ.  G.  Fontanini,  Historia  Literaria  Aquilejensis,  V,  9,  Rome,  1742,  σ.  317:  «De  justitiatot
                   accusationum,  quae  in  Euagrium  cumulantur,  Deus  judex  est.  Proeo  interim  stat,  quod  crimen
                   Origenismi viris etiam sanctitate venerandis fuerit  impactum: quos inter Chrysostomo primas deberi,
                   anullo  ignoratur.  Scripta  Evagrii,  quae,  supersunt,  passim  laudari  certissimum  est,  etiam  quae
                   Rufinum interpretem habuerunt». Πρβλ. PL 21, 203Α.
                   10 Βλ.O.Zöckler,  Evagrius  Pontikus.  Seine  Stellung  in  der  altchristlichen  Literatur  –  und
                   Dogmengeschichte, Minich, 1893, σσ. 86-87.
                   11 Ο     Zöckler     έκλεινετηνμελέτητουγιατονωριγενισμότούΕυαγρίου   (σσ.    82-91)
                   εκφράζονταςτηνευχήναδημοσιευθούντασωζόμεναστααρμενικάκαιμέχριτότεανέκδοταέργατου:  «Wenn
                   das  von  ihm  schriftlichHinterlassene  oder  von  seinen  Schülern  nach  Vorträgen  von  ihmschriftlich
                   Aufgezeichnete  einst  in  vollerem  Umfange  zu  unserer  Kenntnis  gelangt  sein  wird,  werden  wir  sein
                   Verhältnis  sowohl  zum  Origenismus  wie  zu  den  etwa  sonst  noch  ihn  beeinflussenden
                   Lehreinseitigkeiten  mit  grösserer  Sicherheit,  als  dies  augenblicklich  möglich  ist,  zubestimmen  im
                   stande sein», ό.π., σ. 91.

                                                            2
   1   2   3   4   5   6   7