Page 10 - karakostas-xristian-epist
P. 10
δικαίως, αφού ο ίδιος ο αιρετικός επέλεγε τον αποκλεισμό του από την Εκκλησία με
τις πράξεις και τις απόψεις του, όμως είχε νουθετικό και όχι τιμωρητικό χαρακτήρα,
αποσκοπώντας στην μετάνοια του αιρετικού και την επιστροφή του στην Εκκλησία.
Αυτή λοιπόν ήταν η μόνη κύρωση που επέβαλε και επιτρέπεται να επιβάλλει
διαχρονικά η Εκκλησία, και όχι κάποια άλλη τιμωρία ανάλογη της Δύσης. Σε
ζητήματα όμως επιστημονικά δεν υπήρχε περιορισμός, αφού ο καθένας μπορούσε να
εκφράσει την άποψη και τις θέσεις του, χωρίς η Εκκλησία να παίρνει θέση επ’ αυτών
και δίχως κάποιον αντίκτυπο. Συμπεραίνουμε λοιπόν, και μπορούμε μάλιστα να
εκφράσουμε με βεβαιότητα, πως αν ό,τι συνέβη τον Μεσαίωνα στην Δύση, λάμβανε
χώρα στην Ρωμανία και την Ορθοδοξία, η αντιμετώπιση θα ήταν τελείως
διαφορετική.
Ο Χριστιανισμός απέναντι στην Επιστήμη
Ας ερευνήσουμε όμως βαθύτερα το θέμα, για να δούμε πως διάκειται η Εκκλησία
απέναντι στην Επιστήμη. Ξεκινάμε με έναν λόγο του Μεγάλου Βασιλείου από την Θ’
Ομιλία του στην «Εξαήμερο», όπου αναφέρει πως ο θεράπων του Θεού Μωυσής δεν
μίλησε καθόλου περί σχημάτων της γης, όπως έκαναν οι κοσμικοί σοφοί της
αρχαιότητας, γιατί ο Θεός τα απέκρυψε ως άχρηστα. 26 Ευνόητο είναι λοιπόν, πως
αφού απέκρυψε το σχήμα της γης, το ίδιο θα έκανε και με όλα τα άλλα που έχουν
συνάφεια με την κοσμογονία, παρουσιάζοντας μόνο όσα ήταν αναγκαία, με
βασικότερο πως Εκείνος είναι ο Δημιουργός του κόσμου. Στην συνέχεια αναφέρει
πως ο Θεός ενεργεί τοιουτοτρόπως για να γυμνάσει το λογικό του ανθρώπου και να
27
τον κάνει να ερευνήσει τα μεγαλεία της δημιουργίας. Αυτή αποτελεί μια μεγάλη
προτροπή του Μεγάλου Πατρός προς έρευνα και θέτει τις βάσεις της σχέσης μεταξύ
θεολογίας και επιστήμης, με τον λόγο του αυτόν να αποτελεί την τρανότερη απόδειξη
ότι η Εκκλησία όχι μόνο δεν εναντιώνεται στην επιστημονική έρευνα, αλλά ότι την
επιδιώκει κιόλας. Ακόμα ένας λόγος που ο Θεός ενεργεί έτσι, είναι για να μην
στηριζόμαστε μόνο στις αισθήσεις, αλλά και στο λογικό μας, γιατί υπάρχουν
πράγματα που δεν γνωρίζουμε, όπως σημειώνει αλλού ο Μ. Βασίλειος, ο οποίος
προϊόντος του χρόνου επιβεβαιώθηκε για αυτήν του την θέση, αρκεί να σκεφτεί
κανείς πως πολλά είναι αυτά για τα οποία έχουμε άγνοια, και συνεχώς
ανακαλύπτουμε νέα πράγματα ή πράγματα που ως τώρα τα γνωρίζαμε με λάθος
τρόπο, κάτι άλλωστε που παραδέχονται πολλοί επιστήμονες. Για παράδειγμα ο
σπουδαίος Γερμανός φυσικός G. Mie (1868-1957) είχε αναφέρει ότι «υπάρχει πληθύς
νέων φαινομένων, τα οποία προηγουμένως ουδείς άνθρωπος ηδύνατο να προαισθανθή
28
δια των αισθήσεών του», όπως τα ερτζιανά κύματα.
Σε άλλο σημείο της Εξαημέρου ο Ουρανοφάντωρ Πατήρ σημειώνει κάτι εξ ίσου
σημαντικό. Γράφει: «Ἤδη δέ τινες τῶν φυσικῶν καὶ τοιαύταις αἰτίαις τὴν γῆν ἀκίνητον
10