Page 14 - karakostas-xristian-epist
P. 14

άλλο ακόμα. «Και αν διαπιστώσουμε πως θα μπορούσε να εννοεί και κάτι άλλο, δεν θα
                   είναι  σαφές  σε  ποια  από  τις  δύο  έννοιες  θα  αποσκοπούσε.  Και  δεν  θα  υπάρξει
                   πρόβλημα, αν θεωρηθεί πως επιθυμούσε και τις δύο ερμηνείες, φτάνει και οι δύο να
                                                                              40
                   υποστηρίζονται από ξεκάθαρες ενδείξεις μέσα στη συνάφεια».

                   Ο  Άγιος  Αυγουστίνος  αναφέρει  ξεκάθαρα  πως  χρειάζεται  μεγάλη  προσοχή  στην
                   ερμηνεία των Γραφών, επειδή είναι μεν θεόπνευστες, αλλά γραμμένες από ανθρώπινο
                   χέρι,  και  μπορεί  να  περιλαμβάνουν  απόψεις  των  συγγραφέων,  κάτι  που  πρέπει  να
                   προσεχθεί  κατά  την  ερμηνεία.  Δυστυχώς  όμως,  βλέπουμε  ότι  στην  παραπάνω
                   περίπτωση  δεν  εισακούσθηκε  η  προτροπή  αυτή  του  Αγίου  και  είχαμε  τα
                   αποτελέσματα που είχε προβλέψει. Στο σημείο αυτό είναι χρήσιμη μία επισήμανση,
                   για να μην θεωρήσει  κανείς  πως η Αγία Γραφή διδάσκει  λάθη και  ανακρίβειες. Ο
                   γέρων Νίκων ο Αγιορείτης αναφέρει σε ομιλία του πως η Αγία Γραφή δεν διδάσκει
                   αλάθητα,  είναι  αλάθητη  μόνο  όταν  ερμηνευθεί  από  κάποιον  με  το  ίδιο  πνεύμα  με
                   αυτήν, δηλαδή από τους Θεοφόρους Πατέρες, των οποίων η ερμηνεία αποτελεί την
                   ασφαλέστερη και ακριβέστερη οδό προς αποφυγή τυχουσών παρερμηνειών, αφού και
                   οι αιρετικοί την χρησιμοποιούν, αλλά μόνο πλάνες εκμαιεύουν από αυτήν, σύμφωνα
                                                              41
                   με τις πεποιθήσεις και την προαίρεσή τους.  Αυτό συμβαίνει ακόμα και σήμερα με
                   ομάδες προτεσταντών, οι οποίοι δηλώνουν οπαδοί της θεωρίας της επίπεδης γης, και
                   προς ενίσχυση των επιχειρημάτων τους, υποστηρίζουν ότι η Αγία Γραφή αναφέρεται
                   στον  γεωκεντρισμό.  Μπορεί  εύκολα  λοιπόν  κανείς  να  εννοήσει  το  κακό  που
                   προκύπτει από τέτοιες άστοχες προσεγγίσεις. Όσον αφορά τώρα στο θαύμα, έχουν
                   δοθεί αρκετές εξηγήσεις για το τι μπορεί να συνέβη και να μην εμφανίστηκαν ο ήλιος
                   και η σελήνη, όμως δεν χρειάζεται να αναλυθούν αυτές οι εκδοχές επί του παρόντος.
                   Άλλωστε, δεν μας ωφελεί σε κάτι αυτή η εξερεύνηση, αφού γνωρίζουμε πως «ὅπου
                   γὰρ βούλεται Θεὸς, νικᾶται φύσεως τάξις». Ο Θεός επιτελεί θαύματα όπου και όποτε
                   το θελήσει, με οποιονδήποτε τρόπο. Εμείς αυτό που βλέπουμε είναι η απόρροια της
                   Ενέργειας  του  Θεού,  αλλά  δεν  γνωρίζουμε  τον  τρόπο  κατά  τον  οποίο  ο  Κύριος
                   έδρασε για να επιτελέσει το θαύμα.


                   Είδαμε  λοιπόν  πως  τα  όσα  λέγονται  κατά  του  Χριστιανισμού,  οφείλονται  στην
                   παντελή έλλειψη Ορθοδόξου πνευματικότητος και σε μία στείρα λογική που πηγάζει
                   από  την  αλλοτριωμένη  χριστιανική  δυτική  σκέψη,  η  οποία  οδηγεί  σε  λανθασμένες
                   θεωρήσεις  και  ερμηνείες  των  ιερών  κειμένων.  Δυστυχώς,  αυτό  είναι  ένα  από  τα
                   απότοκα των αιρέσεων. Ας δούμε όμως μια Ορθόδοξη ερμηνεία, του Μ. Βασιλείου,
                   για  να  κατανοήσουμε  την  διαφορά  των  πνευματικών  μεγεθών,  σε  ένα  χωρίο  που
                   επίσης  παρερμηνεύεται  και  υποτίθεται  ότι  η  γη  ούσα  επίπεδη  έχει  στύλους  ως
                   θεμέλια.  Λέει  λοιπόν,  «Ἀλλὰ  κἄν  ποτε  ἐν  ψαλμοῖς  ἀκούσῃς·  Ἐγὼ  ἐστερέωσα  τοὺς
                   στύλους αὐτῆς· τὴν συνεκτικὴν αὐτῆς δύναμιν στύλους εἰρῆσθαι νόμισον. Τὸ γὰρ, Ἐπὶ
                   θαλασσῶν  ἐθεμελίωσεν  αὐτήν,  τί  δηλοῖ,  ἢ  τὸ  πάντοθεν  περικεχύσθαι  τῇ  γῇ  τὴν  τοῦ
                                  42
                   ὕδατος φύσιν;»  (το οποίο είναι πραγματικότητα, όσον αφορά την ξηρά). Και λίγο
                   παρακάτω, αφού παραθέτει διάφορους ενδεχόμενους τρόπους που η γη διατηρείται,
                                                                                                    14
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19