Page 7 - mantzaridis-theologiaepistimi
P. 7
θεν ἐκτροπὲς δημιουργοῦν συγκρούσεις μεταξὺ θρησκείας καὶ
ἐπιστήμης.
Ἡ ὀρθόδοξη χριστιανικὴ θεολογία μὲ ἀπόλυτο σεβασμὸ
τῆς ἐλευθερίας τοῦ ἀνθρώπου γιὰ γνώση καὶ ἄσκηση τῆς κυ-
ριαρχικῆς του ἐξουσίας μέσα στὸν κόσμο δὲν κηδεμονεύει οὔτε
ἐπιβάλλει τὶς θέσεις της στὴν ἐπιστήμη, ὅπως ἐπιδίωκε ὁ Ρω-
μαιοκαθολικισμὸς κατὰ τὸν μεσαίωνα. Φαινόμενα, ὅπως αὐτὰ
ποὺ θρυλοῦνται γιὰ τὸν πρωτεργάτη τῆς ἐξελίξεως τῆς νεώτε-
ρης ἐπιστήμης Γαλιλαῖο, εἶναι ἄγνωστα στὴν ὀρθόδοξη καὶ τὴν
πατερικὴ παράδοση.
Πολλοὶ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας ἦταν καὶ πανεπιστήμο-
νες. Ἀναζητοῦσαν τὴν γνώση τῶν ὄντων καὶ χρησιμοποιοῦσαν
τὴν ἐπιστήμη ὡς ἀφετηρία θαυμασμοῦ τῆς πρόνοιας τοῦ Θεοῦ
καὶ ἀφορμὴ δοξολογίας του. «Πᾶν κτίσμα Θεοῦ καλόν, καὶ οὐ-
δὲν ἀπόβλητον μετὰ εὐχαριστίας λαμβανόμενον» . Χαρακτηρι-
7
στικὸ εἶναι τὸ ἔργο τοῦ Μ. Βασιλείου, Ὁμιλίες εἰς τὴν Ἑξαήμε-
ρον, ὅπου παρουσιάζεται ἡ δημιουργία τοῦ κόσμου μὲ τὸ ἐπι-
στημονικό ἔνδυμα τῆς ἐποχῆς του. Ὅπως δηλώνει ὁ ἴδιος, ἡ
ἐπιστημονικὴ προσέγγιση καὶ ἑρμηνεία τῶν φυσικῶν φαινο-
μένων δὲν μειώνει καθόλου τὸν ἐκπληκτικὸ χαρακτήρα τους·
«οὐ γὰρ ἐλαττοῦται ἡ ἐπὶ τοῖς μεγίστοις ἔκπληξις, ἐπειδὰν ὁ
7. Α΄Τιμ. 4,4.
6