Page 10 - mantzaridis-theologiaepistimi
P. 10
Ὅταν ἡ ἐπιστήμη ἐγκλωβίζεται στὴν ἀντικειμενοποίηση
καὶ τὴν ἀντικειμενικὴ γνώση, διεκδικώντας γιὰ τὸν ἑαυτό της
ὁλόκληρη τὴν ἀνθρώπινη γνώση καὶ ἀποκλείοντας τὴν δυνατό-
τητα τῆς ἐπεκτάσεώς της πέρα ἀπὸ τὴν ἐγκοσμιότητα, ἀδικεῖ
τὸν ἄνθρωπο.
Ὅπως εὔστοχα ἔχει ἐπισημανθεῖ, «ἄλλο πράγμα εἶναι νὰ
ἀπορριφθεῖ κάτι μὲ τὴ λογική μας σκέψη, καὶ τελείως ἄλλο ἡ
πραγματικότητα τοῦ εἶναι. Ὁ Ζῶν Θεὸς εἶναι προσωπικὸ Ὂν
καὶ ὄχι κάποια ἀφηρημένη ἰδέα ἢ κάποιο ὑπερβατικὸ ἀντικεί-
μενο. Εἶναι ὁ ἐν Χριστῷ ἀποκαλυπτόμενος προσωπικὸς Θεός,
9
ποὺ εἶπε στὸν ἄνθρωπο: “Ἐγώ εἰμι...ἡ ἀλήθεια” : Ὁ Πατέρας, ὁ
Υἱὸς καὶ τὸ Ἅγιο Πνεῦμα. Τὰ τρία αὐτὰ Πρόσωπα εἶναι ἡ ἑνιαία
10
ἀλήθεια» , ἄναρχη καὶ ἀτελεύτητη.
Ὁ προσωπικὸς καὶ αἰώνιος αὐτὸς χαρακτήρας τῆς ἀλή-
θειας ἔχει κεφαλαιώδη σπουδαιότητα γιὰ τὸν ἄνθρωπο. Ἡ ζω-
ντανὴ ἀλήθεια εἶναι ὑπαρξιακὴ καὶ ἀκατάλυτη. Δὲν ἀντικειμε-
νοποιεῖται, γιατὶ ἡ ἀντικειμενοποίησή της ἰσοδυναμεῖ μὲ διά-
σπαση καὶ ἀπονέκρωση. Ἡ γνώση τῆς ἀλήθειας αὐτῆς εἶναι
ἐμπειρία ζωῆς. «Εἶναι καρπὸς ἑνώσεως στὸ ἴδιο Εἶναι δύο ὑπο-
κειμένων: τοῦ Θεοῦ καὶ τοῦ ἀνθρώπου. Κανένας ἀπὸ αὐτοὺς
9. Ἰω. 14,6.
10. Βλ. Ἀρχιμ. Σωφρονίου ( Σαχάρωφ), Τὸ μυστήριο τῆς χριστιανικῆς ζωῆς, Ἔσσεξ
Ἀγγλίας 2010, σ. 121.
2
9