Page 11 - mantzaridis-theologiaepistimi
P. 11
δὲν γίνεται “ἀντικείμενο”· καὶ οἱ δύο, καὶ ὁ Θεὸς καὶ ὁ ἄνθρω-
11
πος ζοῦν τὸ γεγονὸς αὐτὸ ὡς ἑνιαία ζωή» .
Ἡ γνώση αὐτή, ποὺ θεμελιώνεται στὴν ἐν Χριστῷ ζωή,
δὲν ἐπιβάλλεται στὸν ἄνθρωπο ἐξουσιαστικά, ἀλλὰ τὸν προ-
σεγγίζει διακονικὰ καὶ θεραπευτικά, παρέχει νόημα στὴν ζωὴ
καὶ ἀναδεικνύει τοὺς ἁγίους. Αὐτὸ γίνεται πληρέστερα ἀντιλη-
πτὸ στὴν ἐποχή μας μὲ τὴν πλειάδα τῶν ἁγίων ποὺ ἔζησαν
ἀνάμεσά μας. Ταυτόχρονα ὅμως ἡ γνώση αὐτὴ διευκολύνεται
σημαντικὰ καὶ μὲ τοὺς ὁρίζοντες ποὺ δημιούργησε ἡ σύγχρονη
ἐπιστήμη. Ἡ ὑπέρβαση τῆς κλασικῆς φυσικῆς μὲ τὴν κβαντο-
μηχανική, ποὺ ἐξυπηρετεῖ εὐρύτατα τὴν καθημερινή μας ζωή,
δημιουργεῖ εὐνοϊκὲς προϋποθέσεις γιὰ τὴν προβολὴ καὶ τὴν
προσέγγιση τῆς χριστιανικῆς ἀλήθειας. Ἰδιαίτερα μάλιστα εὐ-
νοεῖ τὴν κατανόηση τῆς χριστιανικῆς παγκοσμιότητας.
Οἱ νεώτερες ἐπιστημονικὲς θεωρίες κλόνισαν τὴν καθιε-
ρωμένη ἀρχὴ τῆς ἀντικειμενικότητας καὶ συνέδεσαν στενὰ τὴν
ἐπιστήμη μὲ τὸν ἄνθρωπο. Αὐτὸ βοήθησε καὶ τὶς λεγόμενες ἀν-
θρωπιστικὲς ἐπιστῆμες, ποὺ εἶχαν ὡς πρότυπο τὴν ἀντικειμενι-
κότητα τῶν φυσικῶν ἐπιστημῶν μολονότι ἀσχολοῦνται μὲ τὸν
ἄνθρωπο καὶ τὴν κοινωνική του ζωή, νὰ ἀναβαθμίσουν τὸ ἀν-
θρώπινο πρόσωπο καὶ νὰ δοῦν σαφέστερα τὴν ὑπευθυνότητα
11. Ὅ. π., σ. 124.
10