Page 12 - mantzaridis-theologiaepistimi
P. 12

τῆς  ἐλευθερίας  του.  Ἔτσι  διάφοροι  ἐπιστημονικοὶ  κλάδοι  καὶ

                   σχολὲς τῆς ψυχολογίας πραγματοποίησαν ἐντυπωσιακὲς προ-


                   σεγγίσεις τοῦ ἀνθρώπινου προσώπου καὶ ὁδηγήθηκαν σὲ πορί-

                   σματα ποὺ ἐγγίζουν τὴν χριστιανικὴ ἀνθρωπολογία.



                          Ἀκόμα οἱ νεώτερες ἐπιστημονικὲς θεωρίες διακρίνουν καὶ

                   κάποιο  εἶδος  ἐλευθερίας  στὴν  φύση.  Ἔτσι  ἡ  φύση  δὲν  ἐκλαμ-


                   βάνεται  ὡς  δεδομένο  ἀντικείμενο  μὲ  προδιαγεγραμμένη  προ-

                   οπτική, ἀλλὰ ὡς δυναμικὴ πραγματικότητα, ποὺ συμπορεύεται


                   μὲ τὴν ἱστορικὴ δραστηριότητα καὶ πορεία τῆς ἀνθρωπότητας.

                   Ὅπως μᾶς λέει ἡ κβαντομηχανική, «δὲν μποροῦμε νὰ ποῦμε τί-


                   ποτε γιὰ τὸ τί κάνουν τὰ πράγματα, ὅταν δὲν τὰ παρατηροῦμε»

                                                                                                    12
                   καὶ  «τίποτε  δὲν  εἶναι  πραγματικό,  ἐκτὸς  ἐὰν  παρατηρεῖται» .

                   Στὸ «γίγνεσθαι» τῆς δημιουγίας συμμετέχει ἐνεργῶς καὶ ὁ ἄν-

                   θρωπος. Ἡ αὐτεξουσιότητα ὅμως τοῦ ἀνθρώπου, ἡ ὁποία ἀπου-


                   σιάζει  ἀπὸ  τὴν  λοιπὴ  δημιουργία,  τὸν  καθιστᾶ  ὑπεύθυνο  καὶ


                   γιὰ τὴν καταστροφικὴ πορεία της.


                          Ἐδῶ πρέπει νὰ σημειωθεῖ καὶ ἕνας μεγάλος κίνδυνος, ποὺ

                   δημιουργήθηκε μὲ τὴν ραγδαία ἐγωκεντρικὴ καὶ χρησιμοθηρι-


                   κὴ ἀνάπτυξη τῆς ἐπιστήμης καὶ τῆς τεχνολογίας. Ὅπως εὔστο-

                   χα παρατηρήθηκε, «προχωροῦμε συνεχῶς στὴν δημιουργία μη-


                   χανῶν μὲ ὅλο καὶ  περισσότερο ἀνθρωπομορφικὲς συμπεριφο-



                          12. John Gribbin, Κβαντικὴ φυσικὴ καὶ πραγματικότητα, Ἀθήνα 1984, σ. 18-9.


                                                           11
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17