Page 9 - mantzaridis-theologiaepistimi
P. 9
Ἀλλὰ καὶ ἡ ἴδια ἡ ἐπιστημονικὴ ἔρευνα ἔχει τὶς ἀπαρχές
της στὰ μοναστήρια τῆς Δύσεως, ὅπου μοναχοὶ ἐρευνοῦσαν τὰ
μυστικὰ καὶ τοὺς νόμους τῆς φύσεως, γιὰ νὰ γνωρίσουν καλύ-
τερα τὸν Θεό. Ἡ συνένωση ὅμως, καὶ πολὺ περισσότερο ἡ ταύ-
τιση τῶν δύο ἐπιπέδων τῆς γνώσεως, τοῦ ἐπιστημονικοῦ καὶ
τοῦ θεολογικοῦ, ποὺ καλλιεργήθηκε πάλι μέσα στοὺς κόλπους
τοῦ δυτικοῦ μοναχισμοῦ, εἶχε τραγικὲς συνέπειες. Κάθε ἀμφι-
σβήτηση τοῦ κτιστοῦ θρησκευτικοῦ κοσμοειδώλου ἀντιμετωπι-
ζόταν ὡς αἵρεση καὶ καταδικαζόταν ἀπὸ τὴν Ἱερά Ἐξέταση μὲ
περιορισμούς, ποικίλα βασανιστήρια ἢ καὶ μὲ τὸν διὰ πυρᾶς θά-
νατο. Ἔτσι δημιουργήθηκε χωρὶς οὐσιαστικὴ αἰτία μία ὀξύτατη
σύγκρουση μεταξὺ θεολογίας καὶ ἐπιστήμης, ἡ ὁποία εὐτυχῶς
ἀμβλύνθηκε στὴν ἐποχή μας.
Ἡ σύγκρουση αὐτὴ ἔχει τὶς ρίζες της στὴν θρησκειοποί-
ηση τοῦ Χριστιανισμοῦ καὶ τὴν ἐφαρμογὴ κοινῆς μεθοδολογίας
στὴν ἐπιστήμη καὶ τὴν θεολογία. Ἡ κοινὴ αὐτὴ μεθοδολογία
φαλκιδεύει καὶ τὴν ἐπιστήμη καὶ τὴν θεολογία. Ἔτσι, ἐνῶ ἡ ἐπι-
στήμη ἀποκλείει κάθε δυνατότητα ἀποδεσμεύσεως ἀπὸ τὴν
κτιστὴ ἐγκοσμιότητα, ἡ θεολογία στερεῖται τὴν πολύτιμη συμ-
βολὴ τῆς ἐπιστήμης ὡς εἰσαγωγικῆς ὁδοῦ καὶ συμβολικοῦ
μέσου ἀναγωγῆς πρὸς τὴν ὑπερβατικὴ πραγματικότητα.
8