Page 5 - paisios-metanthropismos
P. 5
αιτίας» -The Philosophy of the Common Cause- (1906, 1913), που θα
μπορούσε να θεωρηθεί το αρχικό διανθρωπιστικό μανιφέστο, ο Φεντόροφ
ζήτησε ακόμη και την ενίσχυση του ανθρώπινου σώματος με φτερά, την
εξάλειψη του πεπτικού καναλιού και την μετεξέλιξη του ανθρώπου σε
αυτότροφο ον.
Αυτό το άρθρο φιλοδοξεί να πυροδοτήσει μια εποικοδομητική συζήτηση
μεταξύ του μετανθρωπισμού και της Ορθόδοξης Θεολογικής Παράδοσης,
που αναμένεται να δώσει καλύτερες και πιο μελετημένες απαντήσεις στις
προκλήσεις που τίθενται από τις νέες ιατρικές και γενετικές τεχνολογίες.
Αγνοώντας σε μεγάλο βαθμό τη θεολογία, οι διανθρωπιστές έχουν
αγωνιστεί να αναπτύξουν ένα ηθικό πλαίσιο, με το οποίο να κρίνουν και
να δικαιολογούν την ανθρώπινη βελτίωση. Πολύ συχνά, όμως, οι
διανθρωπιστές βασίζονται σε ρητορικά τεχνάσματα, κάνοντας υποθέσεις
για την ανθρώπινη φύση, που στερούνται τεκμηρίωσης. Το
υπερανθρωπιστικό όραμα βασίζεται σε μια πτωχή άποψη για την
ανθρωπότητα που υπερεκτιμά τις ροές πληροφοριών έναντι της
ενσάρκωσης και θεωρεί τη συνείδηση ως ένα απλό επιφαινόμενο.
Αντίθετα, ο Φεντόροφ προσφέρει μια ισχυρή κατανόηση της ανθρώπινης
φύσης, της πνευματικής ανάπτυξης και της ανθρώπινη μοίρας, που
καθιστούν ευοίωνο το μέλλον του είδους μας. Όπως ο υπερανθρωπισμός,
έτσι και ο Χριστιανισμός προσβλέπει σε μεταμόρφωση του ανθρώπινου
είδους. Κάθε πιστός στον Χριστό μπορεί να προσδοκά το ίδιο είδος
μεταμορφωμένου σώματος που κατέχει ο αναστημένος Χριστός.
Τα υπερανθρωπιστικά όνειρα μεταμόρφωσης του σώματος και της
φόρτωσης της συνείδησης και της προσωπικότητας σε υπερυπολογιστές
είναι εκκοσμικευμένες εκδοχές της χριστιανικής υπόσχεσης της
4