Page 39 - moulopoulou_xiliasmos
P. 39
Γεωργία Μουλοπούλου:
Ο Χιλιασμός στην πρώτη Εκκλησία και στην σύγχρονη εποχή
δημιουργία και έναν ύστερα από αυτήν, ο οποίος στράφηκε στο Κακό
και έχασε τη θεία αγαθότητα. Στη σκέψη του υπήρξε σύγχυση και αυτό
οφείλεται στο ότι δεν γνώριζε την εκκλησιαστική παράδοση. Ανέμενε
την τελική κρίση μετά τη χιλιετή βασιλεία του Χριστού. Ως αφετηρία
110
των εσχάτων καιρών έθεσε τα διακόσια χρόνια μετά την εποχή του .
Οι ανωτέρω Πατέρες και Εκκλησιαστικοί Συγγραφείς, αν και
αναφέρουν κάποιες χιλιαστικές ιδέες, δεν φτάνουν στα όρια της
χιλιαστικής κακοδοξίας, ώστε να τους αποδοθεί ο χαρακτηρισμός του
αιρετικού. Οι αντιγνωστικοί Πατέρες, για να αντικρούσουν τις
γνωστικές δοξασίες, όρισαν το πλαίσιο της Ορθόδοξης διδασκαλίας, με
βάση την Αγία Γραφή και την Παράδοση. Οι συγγραφείς
αναγκάστηκαν να ερμηνεύσουν τη χιλιετή βασιλεία του Χριστού στη
Γη εξαιτίας της προκλήσεως των αιρετικών. Η ερμηνεία τους δεν είναι
αντιβιβλική .
111
Όσον αφορά στην ομάδα των αιρετικών που ήταν θιασώτες της
χιλιαστικής βασιλείας του Χριστού σε αυτήν κατατάσσεται και ο
Μοντανός. Γεννήθηκε στην Πολίχνη της Φρυγίας και έκανε την
εμφάνισή του μεταξύ των ετών 156 και 172, ενώ η δράση του, σύμφωνα
με τον Ευσέβιο, χρονολογείται το 172. Ο Μοντανός εκπροσωπούσε τις
ενθουσιαστικές τάσεις του Β’ αιώνα και τη συνέχεια του προφητικού
112
χαρίσματος των αποστολικών χρόνων . Κεντρικό στοιχείο της
διδασκαλίας του ήταν η Νέα Προφητεία, η οποία υποστήριζε πως το
110 Ιωαννίδης, Όπ.π., σ. 84-85.
111 Παπαδόπουλος, Όπ.π., σ. 196-197.
112 T. D. Barnes, «The Chronology of Montanism», Journal of Theological Studies, Vol. 21 (1970):
403-408.
38