Page 48 - moulopoulou_xiliasmos
P. 48
Γεωργία Μουλοπούλου:
Ο Χιλιασμός στην πρώτη Εκκλησία και στην σύγχρονη εποχή
Α.4 Οι αντιλήψεις και τα επιχειρήματα των χιλιαστικών
αιρετικών ομάδων από τον Μεσαίωνα έως και σήμερα
Ο Χιλιασμός του Μεσαίωνα και της εποχής της
Μεταρρύθμισης ήταν, κατά βάση, αν και όχι πάντα, επαναστατικός.
Πολλοί υποστηρίζουν ότι οι χιλιαστές επαναστάτες εμφορούνταν από
τις αρχές της κοινωνικής επανάστασης και πως υπήρξαν πρόδρομοι
των κομμουνιστών και των αναρχικών. Πράγματι, τόσο στον
Μεσαίωνα όσο και στα χρόνια της Μεταρρύθμισης, υπήρχαν αρκετά
παραδείγματα χιλιαστικών εξεγέρσεων που διέθεταν επαναστατικό
περιεχόμενο και επιτέθηκαν σε κράτος, Εκκλησία και ατομική
ιδιοκτησία, με τελικό σκοπό την εγκαθίδρυση του επίγειου
Παραδείσου.
Στον Μεσαίωνα αναζωπυρώθηκαν οι τάσεις Χιλιασμού και
στους Νέους Χρόνους επανεμφανίστηκαν διάφορα χιλιαστικά
κινήματα στη Δυτική Ευρώπη. Τέτοια είναι οι Φραγκισκανοί
144
145
Πνευματικοί το 13ο αι., οι Θαβωρίτες στη Βοημία του 16 αι., του
ου
Θωμά Μύντσερ και η Εξέγερση των Χωρικών στη Γερμανία το 1524-
146
144 Αυστηροί ασκητές από αριστοκρατικές οικογένειες της άρχουσας τάξης της Ιταλίας.
Απαρνήθηκαν την περιουσία τους, γιατί πίστευαν πως η χιλιετής Βασιλεία του Θεού θα
ήταν εποχή του Πνεύματος και η ανθρωπότητα θα ήταν ενωμένη στην προσευχή και τον
μυστικιστικό διαλογισμό. Βλ. Κον, Όπ.π., σ. 12, 37.
145 Όπ.π., σ. 221-222, 225-228.
146 Ο Θωμάς Μύντσερ γεννήθηκε στο Στόλμπεργκ της Θουριγγίας από εύπορη οικογένεια.
Ήταν εξαιρετικά μορφωμένος, γνώριζε Ελληνικά και Εβραϊκά, Σχολαστική και Πατερική
Θεολογία και Φιλοσοφία. Αρχικά είχε αμφιβολίες για την αλήθεια του Χριστιανισμού και
για την ύπαρξη του Θεού. Υπήρξε οπαδός του Λούθηρου. Βρέθηκε σε έναν μαχόμενο
Χιλιασμό όταν ήταν ιερέας το 1520 στην πόλη Τσβίκαου στα βοημικά σύνορα. Κατά τον
47