Page 49 - moulopoulou_xiliasmos
P. 49
Γεωργία Μουλοπούλου:
Ο Χιλιασμός στην πρώτη Εκκλησία και στην σύγχρονη εποχή
147
1525 καθώς και οι Αναβαπτιστές στο Μύνστερ το 1534.
Ρωμαιοκαθολικοί και Προτεστάντες απέρριψαν το φαινόμενο αυτό,
είτε ως επακόλουθο βαθιάς προσδοκίας για την έλευση του Μεσσία, η
οποία οδηγούσε σε εσχατολογική υστερία, είτε ως νοσταλγία για την
καθαρότητα της Αποστολικής Εκκλησίας. Τον 17ο και τον 18ο αι. το
χιλιαστικό κίνημα ενσωματώθηκε σε πολιτικά επαναστατικά
ρεύματα, όπως στον αγγλικό Εμφύλιο Πόλεμο και τη Γαλλική
Επανάσταση. Τον 18ο αι. κυκλοφόρησαν μελέτες για τον Χιλιασμό,
στις οποίες εξεταζόταν το φαινόμενο από θρησκευτική και πολιτική
οπτική .
148
Η θρησκειολογική έρευνα του 20ού αι. εξέτασε τον Χιλιασμό
πολύπλευρα. Ειδικότερα, ο κοινωνικός φιλόσοφος Ε. Bloch αναγνώρισε
τον πολιτικό δυναμισμό της ιουδαιοχριστιανικής εσχατολογίας και o
θρησκειολόγος M. Eliade επισήμανε τον δυναμισμό της ιστορίας, ενώ
πολλοί συνάδελφοί του μελέτησαν το χιλιαστικό φαινόμενο σε βάθος.
149
Τον 20ό και 21ο αιώνα εμφανίστηκαν χιλιαστικές αιρέσεις, οι οποίες
αναπτύχθηκαν στον ίδιο χώρο, είχαν κοινές ρίζες και ομοιότητες στη
διδασκαλία τους οι οποίες όριζαν, μάλιστα, ακριβή χρονολογία για την
έλευση του Μεσσία. Μερικές από αυτές είναι οι Αντβεντιστές της
Έβδομης Ημέρας, οι Μάρτυρες του Ιεχωβά, οι Μελετητές της Βίβλου, η
Μύντσερ, οι Εκλεκτοί με τη δύναμη των όπλων θα προετοίμαζαν την Χιλιετή Βασιλεία.
Εκλεκτοί ήταν εκείνοι που είχαν λάβει το Άγιο Πνεύμα. Βλ. Κον, Όπ.π., σ. 247-249.
147 Ο Αναβαπτισμός δεν υπήρξε ποτέ οργανωμένο κίνημα. Ήταν περίπου σαράντα ομάδες
αναβαπτιστών, διασκορπισμένες σε γερμανικά χωριά, η καθεμιά γύρω από έναν ηγέτη
που ισχυριζόταν πως είναι προφήτης ή απόστολος. Αντικατέστησαν τη Θεολογία με τη
Βίβλο, την οποία ερμήνευαν «εμπνευσμένοι» από τον Θεό. Βλ. Κον, Όπ.π. σ. 267.
148 Μπέγζος, (1995 ), Όπ.π., σ. 189.
4
149 Όπ.π., σ. 190.
48