Page 49 - moulopoulou_xiliasmos
P. 49

Γεωργία Μουλοπούλου:
                                  Ο Χιλιασμός στην πρώτη Εκκλησία και στην σύγχρονη εποχή






                                                                  147
                   1525  καθώς  και  οι  Αναβαπτιστές   στο  Μύνστερ  το  1534.
                   Ρωμαιοκαθολικοί  και  Προτεστάντες  απέρριψαν  το  φαινόμενο  αυτό,

                   είτε ως επακόλουθο βαθιάς προσδοκίας για την έλευση του Μεσσία, η

                   οποία οδηγούσε σε εσχατολογική υστερία, είτε ως νοσταλγία για την


                   καθαρότητα της Αποστολικής Εκκλησίας. Τον 17ο και τον 18ο αι. το
                   χιλιαστικό  κίνημα  ενσωματώθηκε  σε  πολιτικά  επαναστατικά

                   ρεύματα,  όπως  στον  αγγλικό  Εμφύλιο  Πόλεμο  και  τη  Γαλλική

                   Επανάσταση.  Τον  18ο  αι.  κυκλοφόρησαν  μελέτες  για  τον  Χιλιασμό,

                   στις οποίες εξεταζόταν το φαινόμενο από θρησκευτική και πολιτική

                   οπτική .
                           148
                            Η  θρησκειολογική  έρευνα  του  20ού  αι.  εξέτασε  τον  Χιλιασμό

                   πολύπλευρα. Ειδικότερα, ο κοινωνικός φιλόσοφος Ε. Bloch αναγνώρισε

                   τον πολιτικό δυναμισμό της ιουδαιοχριστιανικής εσχατολογίας και o

                   θρησκειολόγος M. Eliade επισήμανε τον δυναμισμό της ιστορίας, ενώ

                   πολλοί συνάδελφοί του μελέτησαν το χιλιαστικό φαινόμενο σε βάθος.
                                                                                                     149

                   Τον  20ό  και  21ο  αιώνα  εμφανίστηκαν  χιλιαστικές  αιρέσεις,  οι  οποίες
                   αναπτύχθηκαν στον ίδιο χώρο, είχαν κοινές ρίζες και ομοιότητες στη


                   διδασκαλία τους οι οποίες όριζαν, μάλιστα, ακριβή χρονολογία για την

                   έλευση  του  Μεσσία.  Μερικές  από  αυτές  είναι  οι  Αντβεντιστές  της

                   Έβδομης Ημέρας, οι Μάρτυρες του Ιεχωβά, οι Μελετητές της Βίβλου, η


                   Μύντσερ, οι Εκλεκτοί με τη δύναμη των όπλων θα προετοίμαζαν την Χιλιετή Βασιλεία.
                   Εκλεκτοί ήταν εκείνοι που είχαν λάβει το Άγιο Πνεύμα. Βλ. Κον, Όπ.π., σ. 247-249.
                   147  Ο Αναβαπτισμός δεν υπήρξε ποτέ οργανωμένο κίνημα. Ήταν περίπου σαράντα ομάδες
                   αναβαπτιστών, διασκορπισμένες σε γερμανικά χωριά, η καθεμιά γύρω από έναν ηγέτη
                   που ισχυριζόταν πως είναι προφήτης ή απόστολος. Αντικατέστησαν τη Θεολογία με τη
                   Βίβλο, την οποία ερμήνευαν «εμπνευσμένοι» από τον Θεό.  Βλ. Κον, Όπ.π.  σ. 267.
                   148  Μπέγζος, (1995 ), Όπ.π., σ. 189.
                                   4
                   149  Όπ.π., σ. 190.


                                                            48
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54