Page 29 - retsianis-pandimia
P. 29
Ο χριστιανός είναι κατά χάριν υιός του Θεού. Το ήθος του απορρέει από την προσωπική
σχέση με τον Θεό και η σχέση του ανθρώπου με τον Θεό καθορίζει και τη σχέση με τον
πλησίον [96]. Το πιο ουσιώδες στοιχείο στη ζωή του χριστιανού, είναι η απόκτηση του ήθους
κατά το πνεύμα και τις αρχές της διδασκαλίας του Κυρίου. Ο Χριστός αποτελεί το θεμέλιο
και το αρχέτυπο του χριστιανικού ήθους [98].
Η χριστιανική ηθική δεν είναι ηθική κανόνων, αλλά δείκτης μετοχής στη ζωή του Θεού[96].
Οι εντολές του Χριστού δεν είναι δεσμευτικοί κανόνες, αλλά εντολές ελευθερίας που
απελευθερώνουν από την αμαρτία και ανακαινίζουν τον άνθρωπο μέσα στο σώμα του
Χριστού [97]. Η ηθική συνδέεται με την ελευθερία του ανθρώπου και αποβλέπει στην
τελείωσή του ως ελεύθερου προσώπου. Η ελευθερία δεν είναι ασυδοσία, αυτοεγκατάλειψη
στην σάρκα και τις επιθυμίες της ή εγωιστική εμμονή σε ιδεολογικά σχήματα. Κερδίζεται με
την αγάπη η οποία απορρέει από τον Σταυρό του Χριστού [97].
Ο άνθρωπος σύμφωνα τον Γρηγόριο Νύσσης είναι ελεύθερος επειδή εικονίζει τον Θεό και
έχει την δυνατότητα να ομοιάσει κατά Χάριν στο Θεό μέσα από μια διαρκή πορεία
τελειώσεως, όπου μέσω της ελευθερίας να κινηθεί αυτεξούσια προς την αρετή ή την αμαρτία
[99]. Άλλωστε, το κακό σύμφωνα με τον Γρηγόριο Παλαμά προκύπτει από την εσφαλμένη
χρήση του αυτεξούσιου του ανθρώπου.
Η Χριστιανική Ηθική βασίζεται στην Αγία Γραφή και στην Ιερή Παράδοση, η οποία
περιλαμβάνει τα δόγματα της Εκκλησίας, τους Ιερούς Κανόνες, τα λειτουργικά βιβλία της
Εκκλησίας, τα πατερικά συγγράμματα, τους βίους Αγίων και το πρόσωπο της Παναγίας.
Βιώνεται στο προσωπικό επίπεδο, αλλά εκφράζεται και ελέγχεται σε επίπεδο κοινωνίας
προσώπων με αναφορά στην Εκκλησία η οποία αποτελεί το Σώμα του Χριστού και την
σύναξη των μελών του. Αυτό σημαίνει ότι η ατομική πρόσληψη και ερμηνεία της
χριστιανικής ηθικής εκτός εκκλησίας μπορεί να εκτραπεί σε συμπεριφορές ιδεοληπτικές και
αποκομμένες από το σώμα του Χριστού. Η συνείδηση της Εκκλησίας είναι ότι προς την
Βασιλεία των Ουρανών ο άνθρωπος πορεύεται ως μέλος του Σώματος του Χριστού και όχι
μόνος.
29