Page 31 - retsianis-pandimia
P. 31
Επιπλέον, βασική θέση κατέχει η νοηματοδότηση του πόνου, ο οποίος πιστοποιεί την
φθαρτότητα και συνεργεί στην αναζήτηση του πραγματικού νοήματος της ύπαρξης του
ανθρώπου στο επίπεδο της Θείας ζωής [102].
Με βάση τις αρχές αυτές μπορούν να εξεταστούν οι βιοηθικοί προβληματισμοί και
ειδικότερα αυτοί που προέκυψαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Κεφάλαιο 8
Πανδημία, Χριστιανική Ηθική και Εκκλησία
Η Ελλάδα ανήκει στις ευρωπαϊκές χώρες που έλαβαν τα αυστηρότερα μέτρα για τους τόπους
λατρείας κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Μετά την Δανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και την
Γερμανία, η Ελλάδα καταλαμβάνει την τέταρτη θέση στη λίστα με τους περισσότερους
περιορισμούς [104].
Επιβλήθηκαν μέτρα κατά διαστήματα και αναλόγως της υγειονομικής κατάστασης που
περιελάμβαναν από περιορισμό του αριθμού των πιστών εντός του ναού με τήρηση των
υγειονομικών πρωτοκόλλων (όπως χρήση μάσκας και τήρηση αποστάσεων), μέχρι πλήρη
απαγόρευση πρόσβασης των πιστών στους ναούς και τέλεση Λειτουργίας κεκλεισμένων των
θυρών.
Όπως αναφέρθηκε στο κεφάλαιο 4 , οι αυστηροί περιορισμοί στο δικαίωμα άσκησης λατρείας
απασχόλησαν τον δημόσιο διάλογο σε όλη την Ευρώπη, με το Συνταγματικό Δικαστήριο της
Γερμανίας με αφορμή την εξέταση των περιοριστικών μέτρων για το Καθολικό Πάσχα να
προτρέπει την διαρκή επανεξέταση της αναγκαιότητας των μέτρων σε σχέση με την
επιδημιολογική εικόνα και την άρση των περιορισμών αμέσως μόλις αυτό γίνει
επιδημιολογικά αποδεκτό. Αναγνωρίζεται δηλαδή από τη μία η υπερίσχυση της ανάγκης
προστασίας της δημόσιας Υγείας και του δημοσίου συμφέροντος και από την άλλη η
σπουδαιότητα της ανάγκης συμμετοχής του πιστού στην θρησκευτική λατρεία.
Σύμφωνα άλλωστε με το Σύνταγμα της Ελλάδας και το άρθρο 13 προστατεύεται η
θρησκευτική ελευθερία και η ανεμπόδιστη συμμετοχή του ατόμου στην λατρευτική ζωή,
31