Page 62 - rizou_tapathi-kinimatografos
P. 62
ορθόδοξη υπάρχουν τέτοια σημεία, από έργα δυτικά στον τύπο της Pieta, όπως η
περίφημη του Μιχαήλ Αγγέλου στον Άγιο Πέτρο του Βατικανού ή απλώς μπορεί να
είχε υπόψη του, εμπειρικά, ένα ιταλικό θρήνο - μοιρολόι μιας μάνας προς τον νεκρό
και νεαρό γιό της. Σε κάθε περίπτωση διακρίνονται εικαστικά έντονες επιρροές από
δυτικές εικαστικές επιδράσεις, αλλά και από την βυζαντινή ζωγραφική 238 .
Πάνω στο σταυρό ο Χριστός αναφωνεί ως πλήρωση προφητείας το «Ηλί, Ηλί
λαμά Σαβαχθανί» και αναρωτιούνται οι παριστάμενοι, αν επικαλείται τον προφήτη
Ηλία 239 . Ακολουθεί η εκπλήρωση του έτερου ψαλμικού προφητικού στίχου, με την
προσφορά από τους στρατιώτες προς τον διψασμένο Χριστού όξους 240 . Ακούγεται ένας
παριστάμενος όπως και στο Ματθαίο ακριβώς σε αυτήν την θέση, να λέει «Άφησέ τον
να δούμε, αν ο Ηλίας θα τον σώσει» 241 . Ο σεισμός την ώρα που παραδίδει ο Ιησούς το
Πνεύμα Του, εμφανίζεται μετά από μια κραυγή 242 .Ο ήλιος σκεπάζεται και σε αυτήν
την ταινία με σύννεφα. Η αποκαθήλωση γίνεται με χρήση καθαρής σινδόνης 243 . Κατά
τον ενταφιασμό Του, ο λίθος σφραγίζεται από άτομα της νεκρικής πομπής, όχι από
στρατιώτες, απηχώντας την μαρτυρία του Ματθαίου πως ο Ιωσήφ ο από Αριμαθείας,
στον οποίο ανήκε το αχρησιμοποίητο ταφικό μνημείο, σφράγισε και τον τάφο
κυλώντας την ταφική πέτρα 244 . Στην Ανάσταση, αν και ξεπερνά το Πάθος, o P.-P.
Pasolini εμφανίζει ως Άγγελο Κυρίου μια νεαρή γυναίκα, ενώ οι Μαθητές
παρουσιάζονται σε ένα λόφο, κρατώντας δρεπάνια στα χέρια 245 . Ίσως πρόκειται για
ένα πιθανό συμβολισμό του σεξουαλικού προσανατολισμού του σκηνοθέτη ως προς το
πρώτο και των μαρξιστικών πολιτικών πεποιθήσεων του, το δεύτερο. Σε κάθε
περίπτωση, είναι δεδομένα τα ίδια τα αγροτικά βιώματα του σκηνοθέτη 246 . Ο ίδιος ο
P.-P. Pasolini, βρίσκεται σε ένα μεταίχμιο απέναντι σε ένα μαρξισμό τον οποίο δέχεται
ως ιδέα και απορρίπτει ως απολυτότητα και ένα λαϊκισμό τον οποίο υπολογίζει ως
μαρξιστής και απορρίπτει ως δημιουργός. Στην ταινία του, εκφράζει μεταξύ άλλων την
238 Μ. Κομνηνού, «Πιερ Πάολο Παζολίνι: ο μεγάλος αιρετικός» στο Μ. Κομνηνού (επιμ.),Pier Paolo
Pasolini, O μεγάλος αιρετικός (Αθήνα: Ταινιοθήκη της Ελλάδος, 2018), 1.
239 Μτ 27:16-47. Πρβλ. και Ψλμ 21:2.
240 Μτ 27:48. Πρβλ. και Ψλμ 68:22.
241 Μτ 27:49.
242 Μτ 27:50-51.
243 Μτ 27:59.
244 Μτ 27:60.
245 C. Ryan-Scheutz, Sex, the Self, and the Sacred: Women in the Cinema of Pier Paolo Pasolini (Toronto
Buffalo London: University of Toronto Press, 2007), 135-159.
246 Κομνηνού, Μαρία (επιμ.), PierPaoloPasolini, O μεγάλος αιρετικός (Αθήνα: Ταινιοθήκη της Ελλάδος,
2018), 7.
Σελίδα 62 από 108