Page 59 - rizou_tapathi-kinimatografos
P. 59

Αφού  παρακάμπτονται  ορισμένα  επόμενα  γεγονότα,  επιλέχθηκαν  μια  σειρά  από

                   ερωτήματα: α) Το ερώτημα περί της απόδοσης ή όχι φόρου προς τον Καίσαρα      208 ,  β)
                   το των Σαδδουκαίων περί της χήρας με τους επτά  νεκρούς συζύγους, και ποιος εξ

                   αυτών  θα  την  έχει  σύζυγο  στον  ουρανό 209   και  γ)  το  η  περί  μεγαλύτερης  νομικής
                   εντολής 210 . Η αφήγηση αυτών των γεγονότων, η οποία λειτουργεί και ως προοίμιο για

                   τα άχραντα Πάθη τα οποία επίκειται να ακολουθήσουν, ολοκληρώνεται με τα περίφημα
                   «Ουαι υμίν» 211  και την προαναγγελία της καταστροφής του ναού  212 . Η ταινία θυμίζει

                   σε  πολλά  σημεία  πρόζα,  ο  φακός  εστιάζει  συνειδητά  στο  πρόσωπο,  δείχνοντας

                   ορισμένες στιγμές την αίσθηση του αμοντάριστου πλάνου    213 .Ο Χριστός παρουσιάζει
                   έντονα καταγγελτικό χαρακτήρα ως προς τις μορφές, οι οποίες αντιπροσωπεύουν το

                   καθεστώς, όπως οι τοπικοί ηγέτες, ο εκπρόσωπος της αυτοκρατορίας, οι αρχιερείς και

                   οι πρεσβύτεροι του λαού. Συνειδητά ο Pasolini ακολούθησε σχεδόν κατά γράμμα την
                   ευαγγελική διήγηση του Ματθαίου στις επιλεγείσες σκηνές και συνειδητά παρείχε έναν

                   Χριστό  με  σαφή  τάση  προς  μια  συγκρουσιακή  αντίσταση  και  σε  σύνδεση  με  το
                   σύγχρονο άνθρωπο   214 . Καλεί στον αγώνα να τον ακολουθήσουν άνθρωποι του λαού

                   και σαφώς με αυτό εκφράζεται μια επαναστατική πράξη, με τον Ιησού να διασχίζει την
                   Παλαιστίνη ως «άνεμο εξέγερσης»   215 .

                                                                         ου
                            Αφού παραλείπεται σχεδόν το σύνολο του 24  κεφαλαίου και όλο το 25ο,
                   ξεκινά η κατεξοχήν αφήγηση για τα άχραντά Πάθη, με αφετηρία την απόφαση για
                   σύλληψη και θανάτωση του Χριστού, δύο ημέρες πριν το Πάσχα     216  και όπως και στον

                   Ματθαίο, η μυράλειψη της Βηθανίας στο σπίτι του Σίμωνα του λεπρού. Ο σκηνοθέτης

                   τόνισε ιδιαίτερα την αντίδραση του Ιούδα 217 .
                            Η αφήγηση ως προς τον Μυστικό Δείπνο άρχεται με την αναγγελία προδοσίας

                   από  μαθητή  Του  και  το  ότι  θα  ήταν  καλύτερο  γι’  αυτόν  να  μην  είχε  γεννηθεί 218 .



                   208 Μτ 22:15-22.
                   209 Μτ 22:23-33.
                   210 Μτ 22:34-40.
                   211 Μτ 23:1-36.
                   212 Μτ 23:37-24:2.
                   213 P.-P. Pasolini, «Συζήτηση με τον Pasolini των Bernardo Bertolucciκαι Jean-Luis Comolli», στο Pier
                   Paolo Pasolini.Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 1994(Θεσσαλονίκη: Οργανισμός Πολιτιστικής
                   Πρωτεύουσας της Ευρώπης, 1997), 30.
                   214 P.-P. Pasolini, «Το Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο», στο Μ. Κομνηνού (επιμ.), Pier Paolo Pasolini, O
                   μεγάλος αιρετικός (Αθήνα: Ταινιοθήκη της Ελλάδος, 2018), 7.
                   215 Μ. Κομνηνού, «Πιερ Πάολο Παζολίνι: ο μεγάλος αιρετικός» στο Μ. Κομνηνού (επιμ.), Pier Paolo
                   Pasolini, O μεγάλος αιρετικός (Αθήνα: Ταινιοθήκη της Ελλάδος, 2018), 1.
                   216 Μτ 26:2-5.
                   217 Μτ 26:6-16. Πρβλ. και Ιω 12:4-6.
                   218 Μτ 26:21-15.

                                                    Σελίδα 59 από 108
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64