Page 14 - vasileiadis-katixisi
P. 14

φυσική εξέλιξη του ανθρώπου και να προσαρμόζεται στις ανάγκες της
                       εκάστοτε ηλικίας και να δείχνει το έμπρακτο ενδιαφέρον της για την

                       ομαλή  ένταξη  του  εφήβου  στα  κοινωνικά  δεδομένα  που  πρέπει  ν’
                       αντιμετωπίσει.  Έτσι  και  η  θρησκευτική  ανάπτυξη  αποτελεί  ένα
                       σύνολο θεμελιωδών αλλαγών και εμπεριέχονται σ’ αυτή θρησκευτικές
                       εμπειρίες, συναισθήματα, σχέσεις και πράξεις και οτιδήποτε μπορεί να
                       χαρακτηριστεί  ως  θρησκευτικό.    Η  κατηχητική  αγωγή  ενδιαφέρεται

                       και για την ανάπτυξη μιας θρησκευτικής κοινωνικοποίησης ως τρόπου
                       και  στάσης  ζωής.  Το  κατηχητικό  της  εκάστοτε  τοπικής  ενορίας
                       αποτελεί  ένα  σημαίνοντα  χώρο  λήψης  θρησκευτικών  εμπειριών  από
                       τον  έφηβο.  Η  κατηχητική  διαδικασία  για  τον  έφηβο  είναι  πολύ
                       σημαντική  γιατί  ο  νέος  αποκτά  εκείνα  τα  ερεθίσματα  με  τα  οποία
                       συγκροτεί το δικό του προσωπικό θρησκευτικό συναίσθημα. Το οποίο

                       έχει  ως  κύρια  χαρακτηριστικά  το  συγκεκριμένο  προσανατολισμό,  τη
                       σταθερότητα,  την  διάρκεια  και  τη  μονιμότητα.  Η  κατανόηση  της
                       εικόνας που έχει  ο άνθρωπος για τον Θεό πηγάζει από το σύνολο των
                       θρησκευτικών  εμπειριών  που  έχει  προσλάβει  κατά  τη  διάρκεια  της
                       ζωής του. Αυτή η προσπάθεια κατανόησης του θρησκευτικού βιώματος

                       χαρακτηρίζει  την  εφηβική  ηλικία.    Αυτή  η  ηλικία  είναι  μια  ηλικία
                       εσωτερικής αντιπαράθεσης με τον τρόπο κατανόησης του Θεού.  Άρα
                       για  ν’  αναπτυχθεί  αυτή  η  εικόνα  πρέπει  να  δεχθεί  ο  νέος  μια
                       διδασκαλία  της  θρησκευτικής  του  πίστης.  Αυτό  ακριβώς  το  ρόλο  τον
                       αναλαμβάνει η κατηχητική αγωγή. Η θρησκευτική ανάπτυξη του νέου
                       επομένως  είναι  άρρηκτα  συνδεδεμένη  με  την  ηθική  τελείωση  του

                       πιστού. Η επίτευξη της εν Χριστώ μόρφωσης είναι η πυραμίδα και το
                       επιστέγασμα  των  παιδαγωγικών  προσπαθειών  της  Εκκλησίας  και  η
                       πνευματική  επιβράβευση  του  νέου.  Σημαντικό  ρόλο  παίζει  και  το
                       αυτεξούσιο και ανάλογα με την αρνητική ή θετική χρήση του μπορεί
                       να διασωθεί το πρόσωπο και με την κατηχητική μόρφωση να επιτεύξει

                       τον  τελικό  του  στόχο,  που  είναι  η  εν  Χριστώ  θέωση.  Ο  κυριότερος
                       σκοπός της χριστιανικής αγωγής είναι το πέρασμα του πιστού από την
                       ανθρωποκεντρικότητα  στην  χριστοκεντρικότητα  και  αποτελεί  μια
                       δυναμική  διαδικασία.    Στην  κατηχητική  αγωγή  διακρίνονται  τρείς
                       ποιοτικές  βαθμίδες  που  βρίσκονται  σε  άμεση  σύνδεση  με  την
                       πνευματική πρόοδο που έχει ο κάθε πιστός και οι οποίες αναδεικνύουν

                       την ποιοτική σχέση ανάμεσα στο Χριστό και στη μορφωμένη εν Χριστώ
                       συνείδηση του πιστού.



                                                           13
   9   10   11   12   13   14   15   16   17