Page 11 - vasileiadis-katixisi
P. 11

συνέντευξη, που το θέμα της είναι σχετικό με κάποιο ηθικό δίλλημα .
                                                                                                    32
                       Οι απαντήσεις που δίδουν οι ερωτώμενοι εστιάζουν στην αιτιολόγηση

                       των  απαντήσεων  τους,  που  στηρίζονται  στο  δικό  τους  προσωπικό
                       ηθικό κώδικα. Οι βαθμίδες ηθικής ανάπτυξης κατά τον Kohlberg είναι
                       τρείς.  Εμείς  θα  εξετάσουμε  την  τρίτη  βαθμίδα.  Η  τρίτη  βαθμίδα
                       αναφέρεται  στην  μετασυμβατική  ηθική  και  εστιάζει  στην  εφηβική
                       ηλικία.  Η  συγκεκριμένη  βαθμίδα  αποτελείται  από  δύο  στάδια.  Το

                       πρώτο  στάδιο  είναι  των  κοινωνικών  σχέσεων,  δηλαδή  η  κοινωνική
                       χρησιμότητα  και  το  στάδιο  του  ατομικού  δικαίου.  Όλοι  οι  άνθρωποι
                       είναι  ενεργά  μέλη  ενός  οργανωμένου  κοινωνικού  συνόλου  μέσα  στο
                                                                               33
                       οποίο πρέπει να συμμορφωνόμαστε στους νόμους . Οι νόμοι είναι μια
                       θεσπισμένη συμφωνία μεταξύ των μελών για μια αρμονική συμβίωση
                       και πρέπει να είναι αποδεκτοί απ’ όλο το σύνολο, ακόμη και αν για μια

                                                                       34
                       μερίδα  των  μελών  μπορεί  να  είναι  άδικοι .  Οι  έφηβοι  κατανοούν  ως
                       ηθική  την  προσπάθεια  του  ανθρώπου  να  προστατέψει  τα  ατομικά
                       δικαιώματα του. Η προστασία των ατομικών δικαιωμάτων μπορεί να
                       πραγματωθεί  με  την  διατήρηση  της  σταθερότητας  και  αρμονίας  της
                       κοινωνίας. Το δεύτερο στάδιο είναι των γενικών ηθικών αρχών. Κατά


                   32.  Παπαδημητρίου  Α.,  <<  Ηθική  εξέλιξη  του  παιδιού  και  Κοινωνικό-Πολιτισμικό
                   περιβάλλον>>,http://www.scientific-journal-articles.org/greek/free-online-
                   journals/education/education-articles/papadimitriou-artemis-boura-styliani/moral-
                   development-of-the-child-and-social-cultural-environment-papadimitriou-artemis-boura-
                   styliani.htm:<<Παράδειγμα μιας τέτοιας ιστορίας  διλημμάτων του Kohlberg είναι η ιστορία
                   του  Heinz:  (Kohlberg,  1969,  σελ.  379).  «Στην  Ευρώπη,  μια  γυναίκα  βρισκόταν  κοντά  στο
                   θάνατο  από  ένα  σπά­νιο  είδος  καρκίνου.  Υπήρχε  μόνο  ένα  φάρμακο  που  οι  γιατροί
                   θεωρούσαν ότι μπορεί να τη σώσει. Ήταν μια μορφή ραδίου που ένας φαρμακοποιός στην
                   ίδια  πόλη  είχε  μόλις  εφεύρει.  Το  έξοδο  παρασκευής  του  ήταν  μεγάλο,  αλλά  ο
                   φαρμακοποιός  το  χρέωνε  δέκα  φορές  περισσότερο  απ'  όσο  είχε  κοστίσει  να  το  φτιάσει.
                   Πλήρωσε 200 δολάρια για το ράδιο και πουλούσε μια μικρή δόση φαρμάκου 2000 δολάρια. Ο
                   άντρας της άρρωστης γυναίκας. πήγε σ' όλους όσους γνώριζε για να δανειστεί χρήματα,
                   αλλά δεν μπόρεσε να συγκεντρώσει περισσότερα από 1000 δολάρια που ήσαν τα μισά απ'
                   όσα  χρειαζόταν  για  να  αγοράσει  το  φάρμακο.  Είπε  στον  φαρμακοποιό  ότι  η  γυναίκα  του
                   πέθαινε και ζήτησε να του το πουλήσει φθηνότερα ή να του επιτρέψει να το ξεπληρώσει
                   αργότερα. Αλλά ο φαρμακοποιός απάντησε: « Όχι, εφεύρα το φάρμακο και θέλω να κάνω
                   χρήματα απ' αυτό'. Τότε ο άντρας της άρρωστης απελπίστηκε. και διέρρηξε το φαρμακείο
                   για να κλέψει το φάρμακο. Έπρεπε ο άντρας της άρρωστης να το κάνει αυτό;»>>
                   33.  Παπαδημητρίου  Α.,  <<  Ηθική  εξέλιξη  του  παιδιού  και  Κοινωνικό-Πολιτισμικό
                   περιβάλλον>>:<<Ορισμένες  αξίες,  όπως  αυτές  της  ζωής  και  της  ελευθερίας,  θεωρούνται
                   ότι  είναι  απαράβατες  και  πρέπει  να  διατηρηθούν  ανεξάρτητα  από  την  πλειοψηφία  των
                   απόψεων.>>
                   34.    Παπαδημητρίου  Α.,  <<  Ηθική  εξέλιξη  του  παιδιού  και  Κοινωνικό-Πολιτισμικό
                   περιβάλλον>>:<<Οι  ηθικές  κρίσεις  εδώ  υπερβαίνουν  τους  νόμους  που  θεσμοθετεί  η
                   κοινωνία και είναι οι πράξεις που εκφράζουν την πλειοψηφία των ανθρώπων.>>

                                                           10
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16