Page 10 - vasileiadis-katixisi
P. 10

τέσσερις περιοχές . Εμείς θα αναφερθούμε για χάριν συντομίας στην
                                           28
                       τέταρτη.  Η τέταρτη περιοχή ή περίοδος είναι αυτή των αφηρημένων

                       λογικών  ενεργειών.  Χαρακτηρίζεται  από  την  ικανότητα  σύνθεσης
                       υποθετικών  σκέψεων  και  ξεκινά  μετά  την  ηλικία  των  έντεκα .  Ο
                                                                                                 29
                       άνθρωπος διαθέτει την ικανότητα να γνωρίζει και να κατανοεί μόνο
                                                                                    30
                       ένα τμήμα της πραγματικότητας μέσω των αισθήσεων . Έτσι η νόηση
                       λειτουργεί  έχοντας  ως  βάση  αυτές  τις  μεμονωμένες  εικόνες  που

                       λαμβάνει  από  τις  αισθήσεις  και  τις  πληροφορίες  που  εξάγει  από  τις
                       εικόνες .  Έτσι  η  εικόνα  μεταβάλλεται  διαρκώς  και  οδηγείται  από  το
                               31
                       ατελέστερο  σημείο  στο  τελειότερο  με  την  βοήθεια  των  νέων
                       πληροφοριών που προσλαμβάνει. Ο Piaget δημιούργησε τρεις βαθμίδες
                       ηθικής  κρίσης  στο  παιδί,  οι  οποίες  προέκυψαν  μέσα  από  την
                       διερεύνηση  των  τρόπων  με  τους  οποίους  τα  παιδιά  κατανοούν  τους

                       κανόνες του ομαδικού παιχνιδιού, τους ηθικούς κανόνες που θέτουν οι
                       γονείς  και  τον  τρόπο  ανάπτυξης  στα  παιδιά  της  διάπλασης  ηθικών
                       εννοιών  (ισότητα,  δικαιοσύνη  και  ομαδική  ευθύνη).  Αυτές  οι  τρείς
                       βαθμίδες  είναι  ο  απλός  ηθικός  ρεαλισμός,  η  ετερόνομη  ηθική  και  η
                       αυτόνομη.

                       KohlbergL.  Ο  Kohlberg  αποσαφήνισε  τα  επιστημονικό  μοντέλο  του

                       Piaget  ως  προς  την  ανάπτυξη  της  ηθικότητας.  Για  να  ερευνήσει  το
                       αξιακό  υπόβαθρο  ενός  ανθρώπου  χρησιμοποιεί  ως  εργαλείο  την



                   28. Στογιαννίδης Β. Α., Η διδασκαλία των συμβόλων της ορθόδοξης καθολικής εκκλησίας
                   στο  μάθημα  των  θρησκευτικών:  Πρωτοβάθμια  και  Δευτεροβάθμια  Έκπαιδευση,
                   διδακτορική  διατριβή,  Θεσσαλονίκη 2008,  σ. 345: <<Σταθμό στην  ιστορία της επιστήμης
                   της ψυχολογίαςαποτέλεσαν οι  εργασίες του ΕλβετούJeanPiaget. Θεωρείται ο πατέρας της
                   γενετικήςεπιστημολογίας,    δηλ.    της    επιστήμηςεκείνης  που    ερευνάει    τον
                   τρόπολειτουργίαςανάπτυξης  της  ανθρώπινηςνόησης  και   κατάκτησης   της    γνώσης. Ο
                   Piagetμάςέδωσεμίαεμπεριστατωμένηεικόνασχετικά   με  τα  εξελικτικέςφάσειςμέσααπό  τις
                   οποίεςδιέρχεται η ανθρώπινησκέψη.>>
                   29.Ο.π.,σ. 353 :<<Ο σκόπελος  που  ανάγκαζε  τα  παιδιά  του  προηγούμενουσταδίου  να
                   περιορίζουν    τη    σκέψη    τους    μόνο    σε    συγκεκριμέναπράγματα,  υπερβαίνεται    στο
                   τέταρτοστάδιοανάπτυξης  της  νόησης.  Το  παιδίαρχίζει  να  γίνεταισιγά‐σιγάέφηβος.>>
                   30.Ο.π.,   σ.   353   :<<Η       σκέψητελειοποιείταικαθώςαντιλαμβάνεται         την
                   πραγματικότηταόχιόπωςείναιαλλάόπως    θα  μπορούσε    να    είναι.  Η    σκέψη    δεν
                   περιορίζεταιμόνο  στο συγκεκριμένοαλλάεπεκτείνεται  και  σε  αφηρημέναπράγματα  τα
                   οποίαπροσεγγίζειδιατυπώνονταςυποθέσεις και  ελέγχονταςκατάπόσοείναιλογικάορθές.>>
                   31.   Ο.π.,σ.   354:<<Κυρίαρχογνώρισμα        της        περιόδουαυτήςείναι       η
                   εμφάνισητεσσάρωννέωνικανοτήτων:    α.      του      υποθετικούσυλλογισμού,   β.   της
                   επαγωγικήςσκέψης, γ. της προτασιακήςλογικής,
                   δηλ.    της    ικανότηταςελέγχου    των    λογικώνσχέσεωνμεταξύπροτάσεων    και    δ.    του
                   στοχασμούγενικότεραπάνω  σε  διάφορακοινωνικά, υπαρξιακάκ.ά. προβλήματα.>>

                                                            9
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15