Page 3 - gaitanidis-hthos
P. 3
Εισαγωγή
Η παραδοσιακή μουσική των Ελλήνων του Πόντου είναι βιωματική και δη-
μιούργημα της προφορικής ομαδικής δράσης. Ο χώρος έκφρασης και δημιουργίας
της επικεντρώνεται στα εθιμοτυπικά δρώμενα (παρακάθ, γάμος, αρραβώνας, ονο-
μαστική γιορτή, πανηγύρι, μεγάλες γιορτές του έτους και αλλού).
Επισημαίνεται ότι ο όρος μουσική, στην παραδοσιακή ζωή, ιδιαίτερα των κλει-
στών κοινωνιών, εκλαμβάνεται τόσο με την διπλή: (μέλος/λόγος ή μέλος/χορός)
όσο και με την τριπλή έννοια της: (μέλος/λόγος/χορός).
Στην παραδοσιακή κοινωνία οι συντελεστές της επιτέλεσης των μουσικών δρωμέ-
νων εκφράζονται με έναν βιωματικό τρόπο, σημείο που συμβάλλει στην συνολική
διαμόρφωση της μουσικής ως ιδιαίτερο άκουσμα (το σημαίνον) και ως μηνυματι-
κό περιεχόμενο (το σημαινόμενο)· αυτό μπορεί να είναι μία έκφραση υποκειμενι-
κού λόγου ή έκφραση ποιητική ή ακόμα και κινησιολογική.
Το παρακάθ’ (μάζωξη φίλων σε κάποιο σπίτι, συνήθως τις βραδινές ώρες) είναι
ένα συχνό έθιμο που ίσως αποτελεί το κορυφαίο κοινωνικό και ταυτόχρονα εθιμο-
τυπικό μουσικό δρώμενο· έθιμο άμεσης και βαθύτερης επικοινωνίας και βέβαια
προφορικής μουσικής δημιουργίας. Είναι η κατ’ εξοχήν περίσταση όπου στις δια-
προσωπικές εκφράσεις, οι αλληλοεπιδράσεις σε οποιαδήποτε θέματα (ατομικά, οι-
κογενειακά, κοινωνικά, οικονομικά, εργασιακά και άλλα της καθημερινής ζωής)
είναι εμφανείς και πιο διεισδυτικές και ενδεχομένως πιο εποικοδομητικές για την
προσωπική, οικογενειακή και κοινωνική ζωή. Οι συντελεστές του παραδοσιακού
αυτού εθίμου/δρωμένου, αυθόρμητα, χωρίς δεσμεύσεις εκφράζουν με δυναμική
παρουσία την ομιλητική τους διάθεση με εκφράσεις και επαναδιατυπώσεις με ση-
μεία αναφοράς, τις κοινωνικές τους σχέσεις, την ηθική και την ομαδική συμπερι-
φορά/δράση, την αλληλεγγύη και οποιεσδήποτε άλλες αξίες οι οποίες απoτελούν
βάση της κοινωνικής συνύπαρξης και συμβίωσης.
Στο πλαίσιο αυτό η ίδια η μουσική πράξη (συνήθως με το αυτοσχέδιο και προσαρ-
μοσμένο σε έναν μουσικό κώδικα, στίχο και τους ήχους της λύρας ή ακόμα με τη
2