Page 3 - gaitanidis-hthos
P. 3

Εισαγωγή



                  Η  παραδοσιακή  μουσική  των  Ελλήνων  του  Πόντου  είναι  βιωματική  και  δη-

               μιούργημα της προφορικής ομαδικής δράσης. Ο χώρος έκφρασης και δημιουργίας

               της επικεντρώνεται στα εθιμοτυπικά δρώμενα (παρακάθ, γάμος, αρραβώνας, ονο-

               μαστική γιορτή, πανηγύρι, μεγάλες γιορτές του έτους και αλλού).

               Επισημαίνεται  ότι  ο  όρος  μουσική,  στην παραδοσιακή  ζωή,  ιδιαίτερα  των  κλει-

               στών κοινωνιών, εκλαμβάνεται τόσο με την διπλή: (μέλος/λόγος ή μέλος/χορός)

               όσο και με την τριπλή έννοια της: (μέλος/λόγος/χορός).

               Στην παραδοσιακή κοινωνία οι συντελεστές της επιτέλεσης των μουσικών δρωμέ-

               νων εκφράζονται με έναν βιωματικό τρόπο, σημείο που συμβάλλει στην συνολική

               διαμόρφωση της μουσικής ως ιδιαίτερο άκουσμα (το σημαίνον) και ως μηνυματι-

               κό περιεχόμενο (το σημαινόμενο)· αυτό μπορεί να είναι μία έκφραση υποκειμενι-

               κού λόγου ή έκφραση ποιητική ή ακόμα και κινησιολογική.

                 Το παρακάθ’ (μάζωξη φίλων σε κάποιο σπίτι, συνήθως τις βραδινές ώρες) είναι

               ένα συχνό έθιμο που ίσως αποτελεί το κορυφαίο κοινωνικό και ταυτόχρονα εθιμο-

               τυπικό  μουσικό  δρώμενο·  έθιμο  άμεσης και  βαθύτερης  επικοινωνίας  και  βέβαια

               προφορικής μουσικής δημιουργίας. Είναι η κατ’ εξοχήν περίσταση όπου στις δια-

               προσωπικές εκφράσεις, οι αλληλοεπιδράσεις σε οποιαδήποτε θέματα (ατομικά, οι-

               κογενειακά, κοινωνικά, οικονομικά, εργασιακά και άλλα της καθημερινής ζωής)

               είναι εμφανείς και πιο διεισδυτικές και ενδεχομένως πιο εποικοδομητικές για την

               προσωπική, οικογενειακή και κοινωνική ζωή. Οι συντελεστές του παραδοσιακού


               αυτού  εθίμου/δρωμένου,  αυθόρμητα,  χωρίς  δεσμεύσεις  εκφράζουν  με  δυναμική
               παρουσία την ομιλητική τους διάθεση με εκφράσεις και επαναδιατυπώσεις με ση-


               μεία αναφοράς, τις κοινωνικές τους σχέσεις, την ηθική και την ομαδική συμπερι-
               φορά/δράση, την αλληλεγγύη και οποιεσδήποτε άλλες αξίες οι οποίες απoτελούν


               βάση της κοινωνικής συνύπαρξης και συμβίωσης.
               Στο πλαίσιο αυτό η ίδια η μουσική πράξη (συνήθως με το αυτοσχέδιο και προσαρ-


               μοσμένο σε έναν μουσικό κώδικα, στίχο και τους ήχους της λύρας ή ακόμα με τη




       2
   1   2   3   4   5   6   7   8