Page 10 - kounousiis_filokalia
P. 10

κάλυψης της ύλης, οι μαθητές αντί να λαμβάνουν καθολική παιδεία που θα τους


            αναπτύσσει  ως  ολοκληρωμένες  προσωπικότητες,  καταντούν  άβουλες  μηχανές

            ενός απάνθρωπου συστήματος που σκοπό έχει την απόκτηση εφήμερων υλικών

            αγαθών. Έτσι, οι Πατέρες δίνουν ιδιαίτερη σημασία στη μίμηση της ζωής και τα


            έργα  του  παιδαγωγού  από  τους  μαθητές,  αν  αυτός  είναι  ‘’εκμαγείο  άριστου

            πρωτοτύπου’’,  ώστε  να  του  μοιάσουν.  Η  υπακοή  προς  τον  παιδαγωγό

            διαδραματίζει  σημαντικό  ρόλο  στην  αγωγή,  αφού  με  το  χρόνο  τα  παιδιά  θα


            αποκτήσουν πείρα και θα νιώσουν αγάπη, τόσο για τα γράμματα, όσο και προς

            τους γονείς τους που τους εξανάγκασαν να τα διδαχθούν, αλλά και με χαρά θα

                                                                     21
            προσπαθούν όσο μπορούν να γίνουν καλύτερα .

                    Για  την  κατανόηση  της  γνώσεως  από  μέρους  των  μαθητών,  οι  νηπτικοί


            Πατέρες  προχωρούν  σε  μια  ‘’επιστημονική’’  ανάλυση  των  αισθήσεων  του

            σώματος και της ψυχής. Έτσι αναφέρουν ότι όπως το σώμα έχει πέντε αισθήσεις:

            όραση,  ακοή,  γεύση,  όσφρηση  και  αφή,  έτσι  και  η  ψυχή  έχει  ισάριθμες  πέντε

            αισθήσεις:  νου,  λογικό,  νοερή  αίσθηση,  γνώση  και  επιστήμη.  Οι  πέντε  αυτές


            αισθήσεις της ψυχής συγκεντρώνονται σε τρεις ενέργειες: στο νου, στο λογικό και

            στη νοερή αίσθηση. Με το νου συλλαμβάνουμε τα διανοήματα, με το λογικό τις

            ερμηνείες και με την αίσθηση τις φαντασίες της θείας επιστήμης και γνώσεως .
                                                                                                              22
            Όμως, αν ο νους του ανθρώπου χρονοτριβεί σε κάποιο αισθητό πράγμα, το οποίο



            21  Ὅσιος Πέτρος ὁ Δαμασκηνός, «Βιβλίο Δεύτερο, Λόγος στ΄», Φιλοκαλία τῶν ἱερῶν Νηπτικῶν, ό.π., σελ. 654˙
            Γ. Γαλίτη (έκδ.), Φιλοκαλία τῶν ἱερών Νηπτικῶν, τόμος Γ΄, 1997 , ό.π., σελ. 196.
                                                                      3
            22   Ἅγιος  Νικήτας  Στηθάτος,  «Πρώτη  ἑκατοντάδα  πρακτικῶν  κεφαλαίων,  κεφ.  10»,  Φιλοκαλία  τῶν  ἱερῶν
            Νηπτικῶν, ό.π., σελ. 787˙ Γ. Γαλίτη (έκδ.), Φιλοκαλία τῶν ἱερών Νηπτικῶν, τόμος Δ΄, 1997 , ό.π., σελ. 55.
                                                                                              3

                                                              9
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15