Page 10 - kritsaki-metoxia
P. 10

από τη Γλώσσα δεκαπέντε λεπτά. Στον προαύλιο χώρο της βρίσκονται πολλά τεμάχια

                                                                                     35
                   κιόνων  προερχόμενα  από  παλαιοχριστιανικό  ναό  του  672  μ.Χ. .  Το  μετόχι  αυτό
                   υποστήριξε τους κατοίκους του νησιού έως τα τέλη του 19ου αιώνα τόσο υλικά όσο και

                              36
                   πνευματικά .



                   5. Του Ακάθιστου Ύμνου ή της Παναγίας της Φανερωμένης
                   Το μετόχι του Ακαθίστου Ύμνου (ή της Παναγίας της Φανερωμένης) χτίστηκε από τους

                   ίδιους  τους  Σκοπελίτες προς  τιμήν  της  Παναγίας,  η  οποία  τους  έσωσε  από  θανάσιμη

                   απειλή.  Ο  τότε  πρώτος  κτήτορας της Μονής ήταν ο  Παχώμιος, ιερομόναχος από την
                   Πάρο, ο οποίος, με τη συγκατάθεση των Σκοπελιτών, αφιέρωσε το μετόχι στη Μονή της

                                                                       37
                   Μετανοίας του, ήτοι την αθωνική μονή του Διονυσίου .


                   6. Του Αγίου Μιχαήλ επισκόπου των Συνάδων

                   Το μετόχι του Αγίου Μιχαήλ επισκόπου των Συνάδων ιδρύθηκε περίπου το 1606, επί
                   αρχιερατείας  Επισκόπου  Σκιάθου  και  Σκοπέλου  Μητροφάνη,  κατόπιν  θαύματος  που

                   έγινε  στη  Σκόπελο,  όταν  μεταφέρθηκε  η  κάρα  του  Αγίου  Μιχαήλ  στο  νησί  και
                   εξαφανίστηκαν από τους αμπελώνες οι ασθένειες των κλημάτων. Μέχρι και σήμερα οι

                   Σκοπελίτες θεωρούν τον άγιο προστάτη των αμπελιών και των κήπων. Ο ναός, μετά το
                                                                        38
                   1630, αφιερώθηκε στην Ιερά Μονή Μεγίστης Λαύρας  και αργότερα μεταβλήθηκε σε
                                                       39
                   σημαντικό, κεντρικό ναό του νησιού . Αποτελεί δε  το πρώτο αγιορείτικο μετόχι πού
                   μνημονεύουν οι πηγές.
                   Τέλος,  στη  Χώρα    της  Σκοπέλου,  κοντά  στον  άγιο  Μερκούριο,  υπήρχε  και  ένα

                   μικρότερο  μετόχι,  το  λεγόμενο  Ξηροποταμινό,  το  οποίο  περιελάμβανε  ένα  οίκημα.
                   Αυτό, όπως μαρτυρεί η προφορική παράδοση, το επισκέπτονταν μοναχοί από την Ιερά






                   35  Α. Σάμψων, Σκόπελος, Σκόπελος, 2000, σ. 292.
                   36  Κ. Καλλιανός, «Η Γλώσσα της Σκοπέλου. Σελίδες από την ιστορία και τη λαογραφία της», Θεσσαλικό

                   Ημερολόγιο 41 (2002) 50-51.
                   37  Κ. Καλλιανός, «Τα αθωνικά μετόχια…», ο.π., 339.
                   38  K. Καλλιανός, «Σχέσεις Σκοπέλου …», ο.π., 9.
                   39  Β. Ἀτέσης, «Ἐπισκόπου Σκοπέλου Εὐγενίου καί Ι. Μ. Μεγίστης Λαύρας διένεξις»,
                   Αρχείον Εκκλησιαστικού Κανονικού Δικαίου 10(1955) 46-55.


                                                             9
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15