Page 7 - kritsaki-metoxia
P. 7

ἐκλείπουσαν ὁλονὲν ἀπὸ τῆς Ἀνατολῆς, τῶν ἐρημιτῶν Κολλυβάδων, ἑπτάκις τῆς ἡμέρας

                   ὑμνούντων τὸν Κύριον, κατὰ τὸν ψαλμόν. Ἐν ὄρθρῳ τῇ πρώτῃ ὥρᾳ τῆς ἡμέρας, τῇ τρίτῃ,
                                                                 23
                   τῇ ἕκτῃ, τῇ ἐνάτῃ τῷ ἑσπερινῷ καὶ τῷ ἀποδείπνῳ ».
                   Αλλά η επίδραση των κολλυβάδων στη θρησκευτική και πνευματική ζωή της Σκιάθου

                   αποτυπώνεται και σε άλλο έργο του σκιαθίτη συγγραφέα, στο γνωστό «Με του Βορηά τα
                   Κύματα».  Εκεί  περιγράφεται  η  προσφορά  της  αγιορείτικης  παρουσίας  στη  Σκιάθο

                   τονίζοντας μεταξύ άλλων ότι οι  νησιώτες  τις Κυριακές και τις γιορτές προσέρχονταν
                   στη  Μονή  Ευαγγελισμού,  παρακολουθούσαν  τις  ιερές  αγρυπνίες,  εξομολογούνταν,

                   συμμετείχαν  στο  μυστήριο  της  θείας  Ευχαριστίας,  δέχονταν  τον  λόγο  του  Θεού  και

                   καθοδηγούνταν έτσι ώστε να αποφεύγουν την κακία και να ακολουθούν την ευαγγελική
                       24
                   ζωή .  Από  τις  παραπάνω  λογοτεχνικές  πηγές  πληροφορούμαστε  για  την  άμεση
                   επίδραση  της  αθωνικής  παρουσίας  στη  λατρευτική  ζωή  αλλά  και  την  πνευματική
                   εξέλιξη των κατοίκων του νησιού.

                   Τη  χορεία  των  ενάρετων  πνευματικών  ανδρών  ολοκληρώνει  η  κορυφαία  μορφή  του

                   γέροντα  Σωφρονίου  Κεχαγιόγλου,  ο  οποίος  επανίδρυσε  την  ιερά  Μονή  του
                                                                                25
                   Ευαγγελισμού, επαναφέροντας την κολλυβαδική της παράδοση .
                   Με  την  αρωγή  των  αγιορειτών  πατέρων  στήθηκαν  οι  βάσεις  της  σκιαθίτικης
                   πνευματικότητας  και  εν  γένει  όλων  των  Σποράδων,  αποτελούμενες  από  στοιχεία

                   ορθόδοξης  πνευματικότητας,  που  είχαν  παγιωθεί  και  διαμορφωθεί  από  τις  θεοφιλείς
                   επιδράσεις  του  Άθωνος  και  από  την  αρχαία  λειτουργική  παράδοση,  και  δρούσαν  ως

                   πνευματικές  αντιστάσεις  σεβασμού,  αγάπης,  αυτοθυσίας  και  προσφοράς.  Εξάλλου,  ο

                   μοναχισμός  υπήρξε  πάντοτε  ο  σθεναρός  πρόμαχος  της  ορθόδοξης  πίστης  και  ο
                   θεματοφύλακας των ιερών παραδόσεων της εκκλησίας μας∙ με αυτή την ιδιότητα επιδρά

                   και  στη  Σκιάθο.  Πολλώ  δε  μάλλον  συνετέλεσε  και  η  παρουσία  των  φιλοκαλικών
                   πατέρων,  που  με  τη  θεάρεστη  βιοτή  τους  σφράγισαν  το  νησί  με  ιεροπρέπεια  και

                   αγιότητα, η οποία εξακτινώθηκε και στις υπόλοιπες Σποράδες.


                   Γ. Τα Αθωνικά Μετόχια στη Σκόπελο




                   23  Α. Μωραϊτίδης, Διηγήματα, Τα Βακούφικα, Αθήνα 1926, σ. 9
                   24  Α. Μωραϊτίδης, Με του Βορηά τα κύματα, σειρά Α. Από την Σκίαθον, Αθήνα 1922, σ. 169.
                   25   Κ.  Καλλιανός,  «Τὸ  ἄλλο  εὐλογημένο  Σάββατο,  ἐκεῖνο  τῆς  Διακαινησίμου,  καὶ  ἡ  ἁγιοτρόφος  νῆσος
                   Σκιάθος», ΕΝΟΡΙΑΚΗ ΕΥΛΟΓΙΑ, 200 (2019) 160.


                                                             6
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12