Page 7 - lemontzis-aytaxia
P. 7

απασχόλησε μόνο τον Πιλάτο, αλλά είναι ένα πανανθρώπινο ερώτημα και

               διατυπώνεται  με  αγωνία  από  τους  ανθρώπους  κάθε  εποχής.  Ενώ  τα

               πολιτικά συστήματα και οι διάφορες κοινωνικές ιδεολογίες αναζητούν την

               αλήθεια σε ιδέες και αφηρημένος προτάσεις,  για την χριστιανική θεολογία

               η  αλήθεια    μήτε  ιδεολογία  είναι,  μήτε  αντικειμενοποιημένη  αξία,  αλλά

               πρόσωπο, ο ίδιος ο Ιησούς Χριστός , «ἐγώ εἰμι ἡ ὁδὸς καὶ ἡ ἀλήθεια καὶ ἡ
                                                            6
               ζωή  (Ιωάν.  14,6)»,  και  κατά  συνέπεια  ο  κατ΄  εικόνα  του  Θεού  Λόγου

               δημιουργημένος άνθρωπος. Ο άνθρωπος ως δημιούργημα κατ’ εικόνα του

               δημιουργού  Θεού  είναι  και  αυτός  πρόσωπο  και  η  ζωή  του  έχει  αυταξία .
                                                                                                           7
               Αυτή την αλήθεια, ο άγιος  Σωφρόνιος του Έσσεξ την ονόμασε υποστατική

               αρχή .  Η  υποστατική  αρχή  σχετίζεται  με  το  Είναι  του  Θεού.  Αναφέρει  ο
                      8
               άγιος  Σωφρόνιος  :  «Η  υπόστασις  συνιστά  την  εσωτάτην  αρχήν  του

               Απολύτου Είναι, την αρχικήν και τελικήν Αυτού διάστασιν: “Εγώ εἰμι τὸ Α

               καὶ  τὸ  Ω,  λέγει  Κύριος  ὁ  Θεός,  ὁ  ὢν  καὶ  ὁ  ἦν  καὶ  ὁ  ἐρχόμενος,  ὁ

               παντοκράτωρ” (Αποκ. α' 8, κβ' 23) ... Ο Θεός αποκάλυψε στον Μωυσή το
                                                           9
               όνομά  Του: Ἐγώ  εἰμι ὁ ὤν.  Αποκαλύφθηκε  ως  Είναι  και  ως  πρόσωπο  ή

               υπόσταση. Δια τον άνθρωπον, την εικόνα του Υψίστου η λέξις αύτη   “Ἐγώ”

               μαρτυρεί  την  αρχή  της  υποστάσεως  μέσα  μας» .   Εφόσον  ο  Θεός
                                                                                  10



               6  Γ.Μαντζαρίδη, Ορθόδοξη Πνευματική ζωή, Θεσσαλονίκη 1986, σελ. 125.
               7 Νικόλαου  Κόιου, Ηθική  θεώρηση  των  τεχνικών  παρεμβάσεων  στο  ανθρώπινο
               γονιδίωμα, (Αθήνα: Κέντρο Βιοϊατρικής Ηθικής και Δεοντολογίας, 2003), σελ. 256 .
               8  Περισσότερα για την έννοια της υποστατικής αρχής βλ.Αρχιμ. Σωφρονίου Σαχάρωφ,
               Οψόμεθα τον Θεόν καθώς εστί, ο.π., σελ. 293-347.
               9  Αρχιμ. Σωφρονίου Σαχάρωφ, Οψόμεθα τον Θεόν καθώς εστί, ο.π. σελ. 296.
               10 Αρχιμ. Σωφρονίου Σαχάρωφ, Οψόμεθα τον Θεόν καθώς εστί, ο.π., σελ.  313.


                                                              6
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12