Page 1 - panagopoulos-agiooros
P. 1

Η Ιστορική Πορεία της Ορθοδοξίας & το Αυτοδιοίκητο του Αγίου Όρους
                                                                                    1
                                     Ακαδημαϊκού & Καθηγητή Δρ. Αλέξιου Παναγόπουλου
               Το Άγιο Όρος γεωγραφικά βρίσκεται στο τρίτο, στο ανατολικότερο πόδι της Χαλκιδικής στην
               Κεντρική Μακεδονία του Κράτους της Ελλάδας. Το Άγιο Όρος μπαίνει στη θάλασσα του
               Αιγαίου για περίπου 50 χιλιόμετρα, ενώ το πλάτος του κυμαίνεται από 7 έως και 12 χιλιόμετρα.
               Συνολικά η έκτασή του αγγίζει τα 330 τετραγωνικά χιλιόμετρα. Οι απόκρυμνες πλαγιές με το
               πυκνό δάσος φτάνουν σε ύψος τα 2033 μέτρα. Η ψηλότερη ορεινή κορυφή του έχει κωνοειδές
               σχήμα, όπου το παρεκκλήσιο της Μεταμορφώσεως.

               Στην ελληνική μυθολογία διαβάζουμε δύο διαφορετικές απόψεις για τη γέννηση του Αγίου
                      2
               Όρους.  Κάνουν λόγο για τις  «Γιγαντομαχίες»,  δηλαδή τη μάχη που έγινε ανάμεσα στους
               «Γίγαντες» και τους Ολύμπιους θεούς. Ο γίγαντας Άθως αναφέρεται να πέταξε ένα τεράστιο
               βράχο εναντίον του θεού Ποσειδώνα, ο οποίος βράχος δεν βρήκε στόχο και έπεσε στο Αιγαίο,
               έτσι  δημιουργήθηκε  ο  Αθωνικός  ορεινός  όγκος.  Σε  άλλη  άποψη  μνημονεύεται  ότι  ο
               Ποσειδώνας χρησιμοποίησε το βουνό του Άθωνα ως τόπο της ταφής του ηττημένου γίγαντα.
               Στην ελληνική αρχαιότητα βρίσκουνμε αναφορές για το Άγιο Όρος σε κείμενα, όπως στον
               Όμηρο (Ιλιάδα), στον Ηρόδοτο, στον Στράβωνα τον Έλληνα γεωγράφο, και άλλους.

               Αργότερα η χερσόνησος του Άθωνα ήταν μέσα στην πορεία εισβολής του Πέρση Ξέρξη Ι’ περί
               το  438  π.Χ.  Κατόπιν  με  το  θάνατο  του  Μεγάλου  Αλεξάνδρου  ο  έλληνας  αρχιτέκτονας
               Δεινοκράτης, πρότεινε όλο το βουνό να λαξευτεί και να πάρει τη μορφή του Μ.Αλέξανδρου.
               Στα χριστιανικά χρόνια  θα μετατραπεί σε ένα πνευματικό και θρησκευτικό κέντρο, για τη
               μεγαλύτερη μοναστική κοινότητα της Ορθόδοξης Χριστιανοσύνης. Στη διάρκεια του ταξιδιού
               τους  η  Θεοτόκος  Παρθένος  Μαρία  με  τον  Ιωάννη  τον  Ευαγγελιστή  για  να  πάνε  να

               1  БЕЛОРУССКАЯ ГОСУДАРСТВЕННАЯ СЕЛЬСКОХОЗЯЙСТВЕННАЯ АКАДЕМИЯ, МЕЖДУНАРОДНЫЙ ФОНД
               СВЯТИТЕЛЯ  САВВЫ  СЕРБСКОГО,  И  ПРЕПОДОБНОГО  СЕРАФИМА  САРОВСКОГО  (Сербия),  РОССИЙСКИЙ
               ПРАВОСЛАВНЫЙ  УНИВЕРСИТЕТ  (Россия),  ЦЕНТР  ЕВРАЗИЙСКИХ  ИССЛЕДОВАНИЙ  ФИЛИАЛА  РГСУ  В
               МИНСКЕ  (Беларусь),  ПРОГРАММА  МЕЖДУНАРОДНОЙ  НАУЧНОЙ  КОНФЕРЕНЦИИ,  ПРАВОСЛАВИЕ  В
               ИСТОРИЧЕСКИХ  СУДЬБАХ  СЛАВЯНСКИХ  НАРОДОВ.  2-3  апреля  2021  г.,  Белорусская  государственная  орденов
               Октябрьской Революции и Трудового Красного Знамени сельскохозяйственная академия, г. Горки, ул. Мичурина, 5.
               Горки 2021. <<Исторический  ход православия и самоуправление в  Святой Горе  Афон>>,  Академик проф. Др.
               Алексиос  Алексeи  Панагопулос,  профессор,  доктор  права  и  политических  наук  Белградского  государственного
               университета.  Доктор  богословия  Государственного  университета  Восточного  Сараево,  а  его  наставником  и
               советником был митрополит Черногории Амфилохий. Доктор в области биоэтики в Институте Латинской Америки
               Святого Григория. Член международной Славянской академии MCA. Бывший  ректор Атониада церковной академии в
               Святой Горе Афон (Греция), (участие онлайн). Он также преподавал в университетах Сербии, Греции и Кипра.

               2 Πρβλ. The Giants preparing their attack on heaven. Engraving by Bernard Picart 1673-1733. Βλέπε: Μουρατίδης, Κ.,(1965).
               Σχέσεις εκκλησίας και Πολιτείας. Τομ. I. Αθήναι, 1965. σελ. 15. Βλ. Ρωμαίους 13, 4. 3. Βλ. Δημητρόπουλος, Π., (1967).
               Πολιτεία. Στη Θρησκευτική και Ηθική Εγκυκλοπαίδεια (Θ.Η.Ε.). Τομ. 10., (έκδοσης Α. Μαρτίνος), Αθήναι, 1967.  Πρβλ. Α’
               Τιμόθεον 6,15. Πρβλ. Τορναρίτης, Χ., (1930). Αρχείον Βυζαντινού Δικαίου. Τομ. I. Αθήναι, 1930. Πρβλ. Δημητρόπουλος,
               Π., (1984). Χριστιανική κοινωνιολογία. Αθήνα: Αποστολική Διακονία της Εκκλησίας της Ελλάδος, 1984. σελ. 95. Πρβλ.
               Επαναγωγή Νόμου. Τίτλος γ’, κεφ. Η’. 8. Πρβλ. Νεαραί, Ιουστίνου I, έτους 566. Πρβλ. Τιβερίου XII., έτους 582. Πρβλ.
               ΖΕΠΟΣ, J.G.R., Τομ. I., σελ. 54. Πρβλ. Λέον ΣΤ’, έτος 910, Τίτλος προϊμίου Νεαρών. Πρβλ., Σύνταγμα Ράλλη-Ποτλή., Τομ.
               Α’. σελ. 41. Πρβλ. Νικηφόρος, Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως, Αντίρρησις, Γ΄., Στη ΜΙGΝΕ, J. P (Patrologia Graeca).
               Τόμος 100., Αθήναι: Κέντρο Πατερικών Εκδόσεων (Κ.Ε.Π.Ε), 2004, σελ. 388. Πρβλ. Ιω.Χρυσόστομος, 1862. ΗΟMILIA LΙ.
               Στη ΜΙGΝΕ, J. P. (Patrologia Graeca), Τόμος 60, Paris 1862. Σελ. 351. Πρβλ. Αλέξιος Παναγόπουλος, στο άρθρο με τίτλο:
               «Η διεθνική αξία του εθίμου του αβάτου του Αγίου Όρους», που δημοσιεύθηκε στο διεθνές περιοδικό: Acta Patristica, (2010).
               Του  ιδίου,  Αγιορείτικη  Αθωνική  Βιωτή  &  Πολιτειακό  Καθεστώς,  Αθήνα,  2005,  σελ.  85-114,  στο:
               https://www.academia.edu/32750515/%CE%91%CE%B3%CE%B9%CE%BF%CF%81%CE%B5%CE%AF%CF%84%CE
               %B9%CE%BA%CE%B7_%CE%91%CE%B8%CF%89%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%AE_%CE%92%CE%B9%C
               F%89%CF%84%CE%AE_and_%CE%A0%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CF%84%CE%B5%CE%B9%CE%B1%CE%B
               A%CF%8C_%CE%9A%CE%B1%CE%B8%CE%B5%CF%83%CF%84%CF%8E%CF%82_Athonite_Athonian_Life_and
               _State_Legal_Status_prof_alexios_panagopoulos
   1   2   3   4   5   6