Page 5 - xytas-agnikodimos
P. 5

ΠΟΛΥΓΥΡΟΣ 14-7-2022

                   Και η σύλληψη δεν έμεινε θεωρητική κατασκευή αλλά ενυλώθηκε σε έργο
                   πολύμορφο και πολυοφελές.


                                                    ο
                          Στα  χρόνια  που  ζει,  2   μισό  του  18   αιώνα  μέχρι  και  την  πρώτη
                                                                   ου
                                     ου
                   δεκαετία του 19 , μεγαλουργεί, ενώ ο ίδιος αισθάνεται και ομιλεί για τον
                   εαυτό  του  με  λόγια  εξόχως  ταπεινά  έως  και  εξουθενωτικά  (κῦνα
                                                                                              4
                   τεθνηκότα,  ἀμόναχον,  οὐδέν,  κεγχριαῖον).    Αισθάνεται  κανείς,  καθώς

                   ανασυνθέτει στο νου του την εποχή εκείνη, ότι ό εορταζόμενος άγιος πήρε

                   τη  σκυτάλη  από  τον  άλλο  σπουδαίο  αγιορείτη  ιερομάρτυρα  και

                   εθναπόστολο  Κοσμά  τον  Αιτωλό  για  να  στηρίξει  από  μεριάς  του  το

                   πολύπαθο Ρωμαίϊκο.  Κοντά σ’ αυτές τις ακτινοβολούσες μορφές κάποιες

                   δεκάδες άλλοι κληρικοί, μοναχοί  και λαϊκοί φωτίζουν και καλλιεργούν τα

                   γράμματα και την αληθή ευσέβεια και όχι εκείνα τα άθεα γράμματα που

                   στη συνέχεια επεκράτησαν και σήμερα κυριαρχούν καταθλιπτικά στη ζωή

                   μας.  Τέτοιοι άνθρωποι προοδοποίησαν και προοιώνισαν τη φωτεινή ημέρα

                   της απελευθέρωσης του γένους από τον επαχθή και αιματοβαμμένο ζυγό.

                          Ο άγιος Νικόδημος γνωρίζει την ανάγκη να κατανοεί ο πιστός τον

                   λόγο  του  Θεού.  Προχώρησε  σε  μια  πρωτοποριακή  και  επιτυχή

                   μεταγλώττιση και συνάμα λιτή αλλά εύστοχη ερμηνευτική προσέγγιση: α)

                   των Ψαλμών του Δαβίδ με βάση την ερμηνεία του Ευθυμίου Ζιγαβηνού, β)

                   των Επιστολών του αποστόλου Παύλου με βάση κυρίως τον Θεοφύλακτο

                   Βουλγαρίας και γ) των Καθολικών Επιστολών επηρεασμένος κατεξοχήν

                   από  την  ερμηνεία  του  Μητροφάνη  Σμύρνης .    Και  όλα  αυτά  στην
                                                                         5
                   «κοινότερη ελληνική», δίχως ποτέ αυτή η λαϊκότερη, δημώδης γλώσσα που

                   χρησιμοποιεί να χάνει τη χάρη της και να καθίσταται βάρβαρη.








                   4  Μοναχού Θεοκλήτου Διονυσιάτου, Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης: Το Πρόσωπο και το
                   Έργο του, Γενική Παρουσίαση, Τόμος Α,  σ. 44.
                   5  Ιωάννου Λ. Γαλάνη, Ο Άγιος Νικόδημος Ο Αγιορείτης ως Ερμηνευτής της Αγίας Γραφής,
                   Τόμος Α, σ. 163 κ.εξ.

                                                            5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10