Page 8 - xytas-agnikodimos
P. 8

ΠΟΛΥΓΥΡΟΣ 14-7-2022

                   κανόνων και πατέρων και η μεταξύ τους συμφωνία αποδεικνύει περίτρανα
                   τον τιμώμενο άγιο χαλκέντερο συγγραφέα με  απαρομοίαστη μνήμη και


                   λόγο εύδρομο και ρέοντα.  Παρά τις περιπέτειες και την υπονόμευση που

                   βίωσε  για  την  έκδοση  του  Πηδαλίου      12   το  βιβλίο  αυτό  αποτέλεσε  και

                   αποτελεί  έργο  μνημειώδες,  ανεπανάληπτο  και  σημείο  αναφοράς  της

                   ποιμένουσας  Εκκλησίας.        Αποκαθιστά  και  αποκαθαίρει  την  κανονική

                   παράδοση  της  Εκκλησίας  σε  εποχή  που  ό,τι  αφορούσε  τους  κανόνες  η

                                               13
                   κατάσταση ήταν χαοτική .
                          Δίπλα  σε  αυτό  το  έργο  ισχυρή  παρουσία  έχουν  τα  ποικίλα

                   ποιμαντικά συγγράματά του τα οποία μνημονεύουμε δειγματοληπτικά, το

                                                              14
                   Εξομολογητάριο,  ο  Αόρατος  Πόλεμος  και  τα  Πνευματικά  Γυμνάσματα.
                   Κείμενα  που  προξένησαν  προφανή  ωφέλεια  σε  λαϊκούς  και  κληρικούς

                   αλλά και σοβαρές συζητήσεις για την πατρότητά τους και τις επιρροές που

                   διαφαίνεται  να  έχουν.    Τα  συγγράμματα  αυτά,  κατά  τα  ειωθότα  της

                   σύγχρονής επιστήμης, όχι όμως και κατά την αληθή θεολογία, βρέθηκαν

                   στο μικροσκόπιο μιας λεπτολόγησης παραπλανητικής και ανιστόρητης αν

                   όχι και μικρόψυχης αδικώντας τον άγιο, μη λαμβάνοντας επαρκώς υπόψη

                   την εποχή που ζει και συγγράφει, το επίπεδο της κατάντιας του εν γένει

                   βίου των ανθρώπων, τη νοοτροπία και το γλωσσικό αισθητήριο του καιρού

                   του  αλλά  και  την  ανθρώπινη  ατέλεια  η  οποία  αναπόφευκτα  συνοδεύει

                   κάθε ανθρώπινο έργο.  Πολύ μελάνι χύθηκε για το εάν μετέφρασε κείμενα

                   Λατίνων  θεολόγων  ή  αν  απλώς  τα  έλαβε  μεταφρασμένα  και  τα


                   12   Στην κατατοπιστική εισαγωγή του έργου από τον Αρχ. Ειρηναίο Δεληδήμο.
                   13  Θεοδώρου Γιάγκου, Το Πηδάλιον σε Σχέση με Παλαιότερες Νομοκανονικές Συλλογές,
                   Τόμος  Β,  σ.  259  κ.  εξ.  Σήμερα  γνωρίζουμε  για  πολλές  ψευδεπίγραφες  νομοκανονικές
                   συλλογές  με  αυθαίρετες  προσθαφαιρέσεις  και  την  επικράτηση  ή  διάδοση  διαφόρων
                   δεισιδαιμονιών  και  εσφαλμένων,  μη  ορθοδόξων  αντιλήψεων.    Πρωτ.    Βασιλείου  Ι.
                   Καλλιακμάνη, Ακρίβεια και Οικονομία κατά τον άγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη, Τόμος Β, σ.
                   244 κ.εξ.
                   14  Το έργο αυτό του Αγίου, το οποίο μετέφρασε ο άγιος Θεοφάνης ο Έγκλειστος στα ρωσικά
                   «έγινε  για  τον  Ρωσικό  λαό  η  δεύτερη  Βίβλος  του»,  όπως  χαρακτηριστικά  αναφέρει  ο
                   Μητροπολίτης Ολόουμτς και Μπρνο, Η Επίδραση των έργων του Αγίου Νικοδήμου στους
                   Ορθοδόξους της Ρωσίας, Τόμος Α, σ. 212.

                                                            8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12