Page 14 - karabelia-euagrios-ΟΚ
P. 14

Υπάρχουν ωφέλιμα στοιχεία στην διδασκαλία του Ευαγρίου;

                          Στη  σημερινή  εποχή  η  εκτίμηση  που  τρέφουν  για  το  πρόσωπό  του  οι
                   σύγχρονοι  επιστήμονες  φαίνεται  από  τις  απόψεις  που  διατυπώνουν  στα  έργα  τους,
                   όπου υπερασπίζονται την ορθοδοξία της ευαγριανής διδασκαλίας. Ερευνητές όπως ο
                                                                            48
                                                       47
                                46
                                                                                                 49
                   DavidBrakke ,  ο  A.  M.  Casiday ,  ο  KevinKorrigan ,  ο  JeremyDriscoll ,  ο
                                                                                  52
                                                                                                    53
                                                       51
                                        50
                   JohnEudesBamberger , ο StefanOtto , ο WandeldesWeltbezugs , ο GabrielBunge ,
                                                             56
                                                                                 57
                                               55
                                54
                                                                                                  58
                   ο  N.  Gendle ,  ο  J.  Hornus ,  ο  A.  Louf ,  ο  M.  Parmentier ,  ο  TimVivian ,  ο
                                                                   60
                                    59
                   GeorgeTsakiridis   και  ο  Ιωάννης  Κορναράκης   αναγνωρίζουν  την  επίδραση  της
                   ωριγένειας θεολογίας στην ανάπτυξη της μυστικής του διδασκαλίας αλλά αυτό δεν
                   σημαίνει ότι θεωρούν τον Ευάγριο αιρετικό. Αντιθέτως, εξαίρουν τα σημεία εκείνα
                   που φαίνεται η ορθοδοξία του δογματικού του συστήματος όχι μόνο στην ασκητική
                   του διδασκαλία αλλά και στη μυστική του  θεολογία με βασικό της άξονα την πράξη
                   της  προσευχής.  Μάλιστα  οι  δύο  τελευταίοι  ερευνητές  με  ελληνική  καταγωγή  και
                   παιδεία  ο  GeorgeTsakiridis  και  ο  Ιωάννης  Κορναράκης  αξιοποιούν  την  ευαγριανή
                   θεολογία στη γνωστική Ψυχολογία. Στο πρόσωπο του Ευαγρίου  αναγνωρίζουν έναν
                   αληθινό  ανατόμο  της  ανθρώπινης  ψυχής,  ικανό  όχι  απλώς  να  χαρτογραφήσει  τις
                   καταστάσεις που μπλοκάρουν την ηθική ανάπτυξη του ανθρώπου αλλά και έτοιμο να
                   χορηγήσει τα αντίστοιχα αντίδοτα που θα τον ενισχύσουν, ώστε να μπορέσει με τη
                   βοήθεια του Θεού, στο στίβο του πνευματικού αγώνα, να βγει νικητής.
                          Σήμερα  υποστηρίζεται  ότι  δεν  πρέπει  να  γίνεται  εκτίμηση  της  ευαγριανής
                   θεολογίας  με  βάση  της  καταδίκες  του  ΣΤ΄  αιώνα.  Πιο  συγκεκριμένα  κατά  τον  A.
                   Casiday  «η  συνοδική  του  καταδίκη  για  ωριγενισμό  φανερώνει  την  πηγή  των


                   46 Βλ. D. Brakke, Evagrius Pontus, Talking Back, Minnesota, 2009.
                   47 Βλ. A. Casiday, Evagrius Pontikus, New York, 2006.
                                                                            th
                   48 Βλ. K. Korrigan, Evagrius and Gregory, Mind, Soul and body in the 4  Century, Burlington, 2009.
                   49 Βλ. J. Driscoll, Steps to Spiritual Perfection, Studies in Spiritual Progress inEvagrius Pontus, New
                   Jersey, 2005.
                   50 Βλ. J. Bamberger, Evagrius Ponticus, The Practikos Chapters on Prayer, Michigan, 1972.
                   51 Βλ.  S.  Otto,  «Esoterik  und  individualistische  Gnosis:  Der  Mӧnchische  Platonismus  des  Euagrios
                   Pontikos», Die Antike im Umbruch, Müunchen, 1974.
                   52 Βλ.  Wandel  des  Welthezugs,  Acedia  bei  Euagrius  Ponticus  und  Francesco  Petrarca,  Freiburg
                   (Schweiz), 1983.
                   53 Βλ. G. Bunge, Dragon’s wine and angel’s bread. The Teaching of Evagrius Ponticus on Anger and
                   Meekness, Crestwood, 2009 και «Origenismus - Gnostizismus zum geistesgeschichtlichen standortdes
                   Evagrios Pontikos», Vigiliae Christianae 40 (1986).
                   54 Βλ. N. Gendle, «Cappadocian elements in the mystical theology of Evagrius Pontikus», S.P. vol XVI,
                   Belrin, 1985.
                   55 Βλ. J. Hornus, «Le traité Practique d’Évagre le Pontique», RHPhR55 (1975) 297-301.
                   56 Βλ. A. Louf, «L’acedie chez Évagre le Pontique”, Concilium 99 (1974), σσ. 114-115.
                   57 Βλ. M. Parmentier, «Evagrius of Pontus, Letter to Melania I», Bijdragen, rijdschriftvoor filosofie en
                   Theologie 46 (1985) 2-38.
                   58 Βλ.  T.  Vivian,  Four  Desert  Fathers.  Pambo,  Evagrius,  Macarius  of  Egypt,  and  Macarius  of
                   Alexandria, Crestwood, 2004.
                   59 Βλ. G. Tsakiridis,  Evagrius Ponticus and Cognitive Science,  A Look at Moral Evil and Thougths,
                   Eugene, 2010.
                   60  Βλ. Ι. Κορναράκης, Στοιχεία Νηπτικής Ψυχολογίας, Θεσσαλονίκη, 1982.

                                                           14
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19