Page 7 - liamis-talento
P. 7

Τέχνη και ταλέντο: Από το χάρισμα στο ταλέντο








                          Το  ταλέντο  δεν  αποτελεί  πρωτογενές  δημιούργημα  της  φύσεως.
                   Χωρίς αμφιβολία όμως, ο βιολογικός παράγοντας παίζει σημαντικό ρόλο.
                   Κατ’  αρχάς, δεν μπορούμε να παρακάμψουμε το  προφανές: Εκείνος για
                   παράδειγμα  που  έχει  αχρωματοψία  δεν  μπορεί  να  ασχοληθεί  με  την
                   ζωγραφική και μία εκ φύσεως κινητική δυσλειτουργία δεν μπορεί παρά να
                   εμποδίσει κάποιον να γίνει κορυφαίος χορευτής. Ακόμη και τότε όμως, οι
                   καταστάσεις όμως αυτές πολύ απέχουν από  το  να θεωρηθούν μοιραίες.
                   Πέραν του ότι σε πάμπολλους τομείς της ζωής αναδείχθηκαν άνθρωποι με
                   εμφανέστατα  μειονεκτήματα  συγκριτικά  με  τους  άλλους  ανθρώπους,
                   γίνεται  σαφές  πως  η  αντιμετώπιση  αντικειμενικών  δυσκολιών  έχει  να
                   κάνει  με  την  ματιά  που  θα  υιοθετήσει  ο  άνθρωπος  γι’  αυτές.  Με  άλλα
                   λόγια,  μια  συγκεκριμένη  δυσλειτουργία  και  αναπηρία  μπορεί  από  έναν
                   παρατηρητή να θεωρηθεί εμπόδιο, καθ΄ ην στιγμήν, για κάποιον άλλον,
                   μπορεί  να  θεωρηθεί  υπόδειξη  της  ζωής  για  στροφή  προς  μιαν  άλλη
                   κατεύθυνση       και    για     κάποιον     άλλον      αιτία    πείσματος      και
                   αποφασιστικότητας να υπερβεί τις δυσκολίες και να επιτύχει. Παρόμοιές
                   καταστάσεις συναντούμε και στην πνευματική ζωή άνω κάτω: Συγκίνηση
                   μέχρι δακρύων φέρνει στον καθέναν από μας οι μαρτυρίες αδελφών μας,
                   που  διαβεβαιώνουν  πως  μια  ασθένεια  ή  μια  αναπηρία  αποκάλυψαν
                   ενώπιον  τους  απίστευτες  διαστάσεις  της  ζωής,  που  ούτε  και  να  είναι
                   υποψιαστεί ως υγιείς.


                          Υπάρχει όμως και κάτι ακόμη εξίσου προφανές: Προσφέροντας σε
                   μικρά παιδιά μια γκάμα δραστηριοτήτων, κάποια θα ελκυστούν από κάτι
                   το οποίο θα αφήσει παντελώς αδιάφορα κάποια άλλα. Δεν μπορεί λοιπόν
                   κανείς να αμφισβητήσει αυτό που ονομάζουμε «κλίση» ή «έφεση». Δεν έχει
                   όμως  τίποτε  να  κάνει  με  αυτό  που  ονομάζουμε  «ταλέντο»,  ως  ιδιαίτερη
                   ικανότητα. Η απόσταση από μια φυσική προτίμηση μέχρι την φανέρωση
                   ιδιαίτερων  ικανοτήτων  περνάει  μέσα  από  δαιδαλώδεις  υπαρξιακούς,
                   παιδαγωγικούς  και  κοινωνικούς  διαδρόμους.  Παράλληλα,  οι  ικανότητες
                   αυτές προϋποθέτουν πάντα ολόκληρο πλέγμα φυσικών χαρακτηριστικών.
                   Παραδείγματος χάριν, μια έμφυτη κλίση στη μουσική, για να ευδοκιμήσει,
                   πρέπει να συνοδευτεί από την ικανότητα παρατηρήσεως ή την αίσθηση του



                                                            6
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12