Page 35 - liamis-pnevmatikizoi
P. 35

δίνει την θέση του στο  Αρχέτυπό του. Αλλά και ο άγιος Θεόληπτος

                 θεωρεί ως τελικό σκοπό την ενέργεια της θείας χάριτος. Η ιαθείσα


                 καρδία εκείνων που διάνυσαν την πνευματική οδό «βλέπει» πλέον

                 ότι  Αυτός  που  τώρα  συναντούν  έχει  από  πολύ  πριν  αρχίσει  το


                 ανθρωποσωτήριο έργο Του «καθάπερ ἀρότρῳ τῶ σταυρῶ τῶ τιμίῳ

                 τάς  ὑλομανούσας  καρδίας  τῶν  ἀνθρώπων  ὑπό  τῆς  ἀπιστίας  καί


                 τῆς ἁμαρτίας νεώσας καί καινοποιήσας, σπέρματα θεογνωσίας καί


                                                                          123
                 ἀρετῆς κατεβάλλετο ἐν ταῖς ψυχαῖς αὐτῶν» .
                        Ακολουθώντας  τον  συλλογισμό  αυτό,  ο  άγιος  Γρηγόριος


                 διακρίνει τις αρετές σε εκείνες που ενεργούνται και σε εκείνες που

                             124
                 ενεργούν . Οι  πρώτες ανήκαν  στο πρώτο  στάδιο. . Στο δεύτερο
                                                                                    125
                 στάδιο  βρίσκεται  ένα  μέρος  της  ανταμοιβής  του  ποιούντος  και

                 πάσχοντος,  καθώς  ο  δρόμος  είναι  ακόμη  μακρύς.  Έτσι  εξηγείται


                 και  ο  τονισμός  της  υπομονής,  «της  κατά  Θεόν  γινομένης  της

                 βασιλίδος των αρετών, του θεμελίου των ανδραγαθημάτων» . Η
                                                                                                  126

                 σιωπή,  η  εγκράτεια,  η  αγρυπνία,  η  ταπείνωση ,  η  αγάπη ,  και
                                                                                                128
                                                                                127


                    123  Κ6, 94, 3, 43.
                    124  Αυτόθι
                    125  «...δυνάμεως  δε  ,  και  ενεργείας,  και  οσμής  ιδίας  εκάστης  αρετής  ή  κακίας
                 μαθείν  και  γνώναι  ου  του  βουλομένου  παντός  εστιν,  αλλά  του  ποιούντος  και
                 πάσχοντος έργω και λόγω». 1268C.
                    126  1265Α.
                    127   ένθ.ανωτ.  Ειδικά  περί  της  ταπεινώσεως,  ο  άγιος  Γρηγόριος  επισημαίνει  την
                 διττή διάστασή της: «Το έχειν εαθυτόν υποκάτω πάντων» και «Το επιγράφειν Θεώ τα
                 κατορθώματα.  Και  το  μεν  πρώτον,  αρχή.  το  δε  δεύτερον,  τέλος».  Πρβλ.  Χαραλ.
                 Σωτηροπούλου, ΟΙ νηπτικοι Πατέρες…,σ. 76-77.


                                                             34
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40