Page 36 - liamis-pnevmatikizoi
P. 36
γενικά όλες οι αρετές, εστερούντο οσμής, δηλαδή αισθήσεως, και
μόνον δια της υπομονής θα μπορούσε ο αγωνιζόμενος να
συνεχίσει να τις ενεργή. Χωρίς την θεία ενέργεια λείπει η «νοερά
129
αίσθησις» , «διό και νεκρός άπας ο των αρετών όμιλος χωρίς
αυτής πέφυκεν» . Η πίστη ότι αυτές υπαγορεύονταν από το
130
θέλημα του Αρχετύπου, εκπληρώνεται και επαληθεύεται δια της
αμέσου ενεργείας Του. Οι εντολές πλέον ως ενεργούμενες
«επιδημούσιν ότε δει και ηνίκα, και όσον βούλονται, και καθώς».
Μόνον τώρα η ψυχή καθαίρεται από τους λογισμούς πλήρως,
«παύουσα» αυτούς «ως προς ώραν» .
131
Προς αυτήν την κατεύθυνση κινείται και ο άγ. Θεόληπτος.
Κατ’ αυτόν δεν είναι η εργασία των εντολών ούτε οι εξ αυτής
αρετές που δικαιώνουν τον άνθρωπο. Είναι εκείνες που
φανερώνουν και συντηρούν την δια του βαπτίσματος δοθείσα Θεία
Χάρη μυστικώς . Ο χαρακτήρας τους δεν είναι ηθικός αλλά
132
128 ένθ ανωτ.
129 1272Α.
130 1265C.
131 1312Β.
«Ἑκάστη οὖν ὑμῶν οἶκος τελοῦσα διά τῆς δωρεᾶς τοῦ Χριστοῦ οὐκ ἐφύλαξε τάς
132
ἐντολάς τοῦ Χριστοῦ, τάς καινιζούσας καί συντηρούσας τόν οἶκον,...ἐσάθρωσεν
ἑαυτήν πάθεσι τῆς σαρκός δουλωθεῖσα...». ΜΚ1, 153, 3, 15. Κατά τον άγ. Μάρκο, η
εργασία των εντολών καθιστά την μυστική Θεία Χάρη ενεργό (Ware, ένθ. ανωτ. 445),
δηλ. αποκαλυπτόμενη «κατά ἀναλογίαν τῆς ἐντολῶν ἐργασίας». Περί Βαπτίσματος,
PG 65, 1028Β. Ο άγ. Θεόληπτος κάνει λόγο για την μυστική δωρεά των εντολών (Ν2,
202, 3, 140), δεδομένης όμως της ταυτίσεώς τους με τον Χριστό ( «ἔνθα δέ Χριστοῦ
ἐντολή ἐνεργεῖται ἐκεῖ Χριστός» ΜΚ1, 154, 3, 25.), καθίσταται σαφές ότι η εργασία
35