Page 39 - liamis-pnevmatikizoi
P. 39

139
                 αυτόν      και     της     συνήθους        περιφοράς         απείργον» .         Στην
                 πραγματικότητα,  πρόκειται  για  δύο  όψεις  του  ίδιου  νομίσματος.


                 Ό,τι  ανθρωπίνως,  και  άρα  ατελώς,  επιχειρείται  κατά  τον  πρώτο

                 τρόπο  αναλαμβάνει  να  τελειοποιήσει  η  θεία  Χάρις  κατά  τον


                           140
                 δεύτερο .
                        Από  την  στιγμή,  κατά  την  οποίαν  η  Χάρις  ενεργεί  στον


                 άνθρωπο,  αυτός  καθίσταται  όργανό  της.  Το  θέλημά  του  έχει


                 ατονήσει, «αυτός γαρ εστιν <ο ενεργών> εν ημίν και το θέλειν και

                 το ενεργείν υπέρ της ευδοκίας» . Τοιουτοτρόπως επιτυγχάνεται η
                                                          141

                 ένωσις  του  ανθρώπου  με  τον  Χριστό.  Ακριβέστερα,  καθίσταται

                 μέλος του Χριστού «απ’ εντεύθεν...την μόρφωσιν της αληθείας, και


                 της γνώσεως, κατά τον Απόστολον, έχων εν εαυτώ» . Αυτή είναι
                                                                                      142
                 και  η  κατάσταση  της  τελειότητας,  κατά  την  οποίαν  επέρχεται  η


                            143
                 ομοίωση .  Η  επιζητούμενη  φανέρωσις  του  βαπτίσματος  έχει
                 επιτευχθεί. Το Πνεύμα, το οποίον μυστικώς διέμενεν στην καρδίαν,


                 έχει  αποβεί  ενεργούμενον.  Πρόκειται  περί  μίας  αληθινής

                 θεοφανείας,  που  πραγματοποιείται  στον  καθένα  ξεχωριστά,  ως


                 πρόγευση  «και  αρραβών  της  εκείσε  αϊδίου  μακαριότητος  και  της


                    139  1313Α.
                    140  Πρβλ. «It is not we who by our own unaided efforts gather our mind within our
                 hearts in prayer, but the indewelling Paraclete» K. Ware, μν.έργ., 8
                    141  Λόγος  44, 23, 353.
                    142  1252C.
                    143   Πρβλ.  «Τέλειον  άνδρα  νόμισον  είναι  νυν  τον  την  ομοίωσιν  των  τω  Χριστού
                 μεθηλικιώσεων ειληφότα» 1253D


                                                             38
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44