Page 30 - liamis-pnevmatikizoi
P. 30
105
αδιάλειπτος προσευχή είναι περιεκτική όλων των εντολών , διότι
ακριβώς επαναφέρει ενεργό εντός του ανθρώπου την ίδια τους την
106
πηγή , δηλαδή τον Θεό, η λήθη του Οποίου «την θείαν εξ αρχής
μνήμης απώλεσε, τας εντολάς αμαυρώσασα, και ούτω γυμνόν εκ
107
παντός άνθρωπον έδειξεν» . Ο Θεός πλέον κατοικεί στην
ανθρωπίνη καρδία . Εδώ είναι και ο χώρος εισβολής των πονηρών
108
109
λογισμών. . Η επίμονος αναζήτησις της Χάριτος στην καρδία, εκ
μέρους του νοός, μαστίζει και κατακαίει αοράτως κάθε δαιμονική
προσβολή . Κατ’ αυτόν τον τρόπον η καρδία σταδιακώς
110
ειρηνεύει, απομακρύνουσα κάθε περίσπασιν και οδεύουσα την
οδόν της Ησυχίας. «Ησυχία γαρ εστίν απόθεσις νοημάτων
αισθητών τε και νοητών, κατά τον της Κλίμακος» . Κάθε ενέργεια
111
104 «Και εκ μεν της πρώτης πολιτείας βραδύτερον, εκ δε της δευτέρας
συντομώτερον». Αυτόθι.
105 «Μεγάλη δε και περιεκτική, ως αρετών πηγή, κατά τον της Κλίμακος, η
καρδιακή προσευχή». 1320C.
106 «δι’ αυτής (της καρδιακής ενεργουμένης πίστεως σ. Σ) πάσα εντολή πηγάζει και
ενεργεί τον των ψυχών φωτισμόν». 1248Α.
107 1244D.
108 Το ότι εις την ανθρωπίνην καρδίαν φανερώνεται η Χάρις του Θεού είναι κοινός
τόπος εις όλην την Ησυχαστικήν παράδοσιν. Ενδεικτικώς, ο άγιος Γρηγόριος ο
Παλαμάς, επικαλούμενος και αυτός την ιδίαν παράδοσιν, αναφέρει: «Δια τούτο και ο
φερωνύμως Μακάριος...φησί: εκεί τοίνυν δει σκοπείν, ει ενέγραψεν η χάρις τους του
Πνεύματος νόμους. Εκεί που; Εν τω ηγεμονικώ οργάνω, εν τω της χάριτος θρόνω,
όπου ο νους και οι λογισμοί πάντες της ψυχής, εν τη καρδία δηλαδή».Τριάδες 1,2,3.
109 «Συ δε, ερχομένων των λογισμών, επικαλού τον Κύριον Ιησούν συχνώς και
επιμόνως και φεύξονται. μη φέροντες γαρ της εκ της προσευχής αναδιδομένην
καρδιακήν θέρμην, ως από πυρός καιόμενοι φεύγουσιν». 1332C.
110 Πρβλ.1316Α.
111 1333Β.
29