Page 15 - mantzaridis-theologiaepistimi
P. 15
προσευχή της, παραμένει μακριὰ ἀπὸ τὴν θεαπευτικὴ καὶ με-
15
ταμορφωτικὴ δύναμη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος .
Ὁ μόνος ποὺ πρόσφερε καὶ προσφέρει τὴν ἄκτιση ἀποκά-
λυψη στὸν κόσμο εἶναι ὁ Χριστός. Στὸ πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ
ἑνώθηκε ὑποστατικὰ καὶ θεμελιώθηκε ὀντολογικὰ ἡ κοινωνία
τοῦ κτιστοῦ μὲ τὸ ἄκτιστο. Ἔτσι καὶ ἡ ὑπέρβαση τῆς φθορᾶς καὶ
τοῦ θανάτου, ποὺ πραγματοποιήθηκε μὲ τὴν ἀνάσταση τοῦ
Χριστοῦ, δωρίζεται στὸν ἄνθρωπο μὲ τὴν συμμετοχή του στὸ
σῶμα τοῦ Χριστοῦ, τὴν Ἐκκλησία. Ἡ δωρεὰ αὐτὴ δὲν εἶναι κά-
ποια ἀναβίωση στὴν κτιστὴ πραγματικότητα, ἀλλὰ πρόσληψη
στὴν ἄκτιστη καὶ ἀκατάλυτη θεία ζωή. Εἶναι ἡ ἀποκάλυψη, ποὺ
βιώνεται «ἐκ μέρους» κατὰ τὴν ἐπίγεια ζωὴ καὶ ἀναμένεται
στὴν πληρότητά της κατὰ τὴν μέλλουσα. Ἤδη ὅμως καὶ ἡ ἐπι-
στημονικὴ ἀκόμα προσέγγιση τῆς κτιστῆς δημιουργίας ἀπὸ τὸν
ἄνθρωπο ἀποτελεῖ προανάκρουσμα τῆς κοινωνίας του ὡς δη-
μιουργήματος «κατ΄ εἰκόνα Θεοῦ» στὴν ἄκτιστη καὶ ἀκατάλυτη
θεία πραγματικότητα.
Ὁ ἐκπληκτικὸς ἢ «δαιμόνιος» νοῦς τοῦ ἀνθρώπου, ὅπως
τὸν χαρακτηρίζει ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς, ὡς δημιούρ-
γημα τοῦ Θεοῦ, «φυσικῶς ἔχει τὸ φρονεῖν». Καὶ μολονότι ἔχει
ἀπὸ τὸν Θεὸ τὴν δυνατότητα τοῦ «φρονεῖν», μπορεῖ μὲ τὸ αὐτε-
15. Βλ. π. Χρυσοστόμου-Γρηγορίου Τύμπα, Ροῦς αὐτογνωσίας, Ἁρμός, Ἀθήνα 2018,
σ. 404.
14