Page 14 - mantzaridis-theologiaepistimi
P. 14
αὐτὴ δὲν γίνεται ἄκριτα καὶ ἀδιάκριτα. Ὁ Λόγος τοῦ Θεοῦ προ-
σέλαβε ὁλόκληρη τὴν φύση τοῦ ἀνθρώπου πλὴν τῆς ἁμαρτίας
ποὺ ἀποτελοῦσε καὶ ἀποτελεῖ παραφθορὰ τῆς φύσεώς του. Καὶ
οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας δὲν προσέλαβαν τὸν ἑλληνικὸ καὶ
τὸν προχριστιανικὸ ἢ τὸν ἐξωχριστιανικὸ κόσμο ἄκριτα καὶ ἀδι-
άκριτα, ἀλλὰ μὲ σύνεση καὶ περίσκεψη.
Ἔργο τῆς θεολογίας σὲ κάθε ἐποχὴ δὲν εἶναι νὰ ἐπιστρέ-
φει στὴν θεολογία τῶν Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας οὔτε νὰ λύνει
τὰ προβλήματα τῆς ἐποχῆς της μὲ τὶς λύσεις ποὺ ἔδωσαν ἐκεῖ-
νοι στὰ προβλήματα τῆς δικῆς τους ἐποχῆς. Ἔργο τῆς θεολο-
γίας εἶναι νὰ προσεγγίζει, νὰ προσλαμβάνει καὶ νὰ ἀντιμετω-
πίζει τὰ προβλήματα κάθε ἐποχῆς μέσα στὴν γενικότερη προ-
οπτική της προσφέροντας τὴν δική της λύση μὲ τὴν ἀναγωγή
τους στὴν ἄκτιστη ἀποκάλυψη. Χωρὶς τὴν ἀναγωγὴ αὐτὴ κάθε
ἀνθρώπινη ἐπιτυχία ἀποδεικνύεται ἐφήμερη καὶ συμβατική.
Ὅπως ἐμφατικὰ τονίζει ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος, «τὸ
ἀπρόσληπτον, ἀθεράπευτον· ὃ δὲ ἥνωται τῷ Θεῷ τοῦτο καὶ
14
σώζεται» . Ὅποιο στοιχεῖο τῆς ἀνθρώπινης ζωῆς καὶ τοῦ κό-
σμου δὲν προσλαμβάνεται καὶ δὲν ἀφομοιώνεται ἀπὸ τὴν Ἐκ-
κλησία μὲ τὴν θεολογία της, τὰ μυστήρια, τὴν ἀγάπη καὶ τὴν
14. Γρηγορίου Θεολόγου, Ἐπιστολὴ 101, Πρὸς Κληδόνιον, PG 37,181C- 84A.
13