Page 53 - rizou_tapathi-kinimatografos
P. 53
δεν θέλει τα χρήματα και να του απαντούν να δώσει τα χρήματα στους
φτωχούς 176 .Ανάλογος διάλογος υπάρχει μόνο στο Ματθαίο, όμως σε καμία περίπτωση
οι αρχιερείς και οι πρεσβύτεροι δεν τον προτρέπουν να δωρίσει τα χρήματα υπέρ των
πτωχών. Είναι προφανής η διάθεση ώστε το σενάριο εδώ να δίνει ένα σαφής υπαινιγμό
με ειρωνικό χαρακτήρα, για το γεγονός πως ο Ιούδας είχε εμφανίσει τον εαυτό του
φιλόπτωχο, στην μυράλειψη του Χριστού 177 .
Τελικά ο Χριστός επιστρέφει στους Μαθητές, οι οποίοι κοιμούνται, έχουμε
δηλαδή την Ραθυμία των Αποστόλων και ακούγεται «το μεν πνεύμα είναι πρόθυμο,
αλλά η σάρκα είναι ασθενής», προερχόμενο από τους Ματθαίο και Μάρκο 178 .
Εικαστικά η σκηνοθεσία δίνει έμφαση κατά το πλάνο προς την δημιουργία αίσθησης
βάθους. Βαθμιαία το πλάνο ανοίγει. Στο κέντρο βρίσκεται ο Χριστός με τους Μαθητές
οι οποίοι κοιμούνται, ενώ στο βάθος δημιουργείται μια νοητή διακεκομμένη γραμμή
από φωτεινά σημεία, την οποία σχηματίζουν οι φλόγες από τους δαυλούς της πομπής
των στρατιωτών που έρχονται για να συλλάβουν το Χριστό. Έτσι η Προδοσία
οπτικοποιείται με σαφείς επιρροές από την τάση για βάθος και προοπτική της
αναγεννησιακής ζωγραφικής 179 .
Η συνέχεια περιλαμβάνει το Φίλημα του Ιούδα. Ο Πέτρος βγάζει μαχαίρι αλλά
τον σταματούν, δεν αναπαρίσταται η αποκοπή του αυτιού του δούλου του αρχιερέα. Ο
Χριστός λέει: «Γιατί έρχεστε να με συλλάβετε τη νύχτα σαν τους κλέφτες;» 180 .
Πρόκειται για μαρτυρία κοινή στους Συνοπτικούς Ευαγγελιστές. Τον οδηγούν ενώπιον
του Συνεδρίου (Σανχέντριν). Εκεί του απαγγέλλονται κατηγορίες για εξέγερση,
βλασφημία, μαγεία. Στα ευαγγέλια η βασική κατηγορία η οποία καταλογίζεται, ήταν
πως ο Ιησούς απείλησε πως θα γκρεμίσει το Ναό και θα τον οικοδομήσει σε τρεις
ημέρες 181 . Παρουσιάζεται μάρτυρας εναντίον του Χριστού για μαγεία, κάποιος που
ομολογεί ότι ήταν τυφλός και τώρα βλέπει. Η μαρτυρία για ψευδομάρτυρες υπάρχει
στα ευαγγέλια, ωστόσο οι διάλογοι της ταινίας ως προς αυτούς είναι αυθαίρετα
γραμμένοι. Προσθήκη στην αφήγηση της ταινίας είναι και η παρουσία του εκ γενετής
τυφλού. Εμβόλιμα τοποθετείται η πρώτη, μόνο, Άρνηση του Πέτρου και το πλάνο
επιστρέφει στην συνοδική διαδικασία. Ο Χριστός πλέον κατηγορείται για βλασφημία.
176 Μτ 27:3-27:5.
177 Ιω 12:4-6. Πρβλ. και Μρ 14:4-5.
178 Μτ 26:41. Βλ .και Μρ 14:38.
179 Γ. Κόρδης, Οι προσωπογραφίες του Φαγιούμ και η βυζαντινή εικόνα (Αθήνα: Αρμός, 2001), 60-61.
180 Μτ 26:55. Βλ. και 14:48-49. Πρβλ. και Λκ 22:52-53.
181 Μτ 26:61. Βλ. και Μκ 14:58.
Σελίδα 53 από 108