Page 55 - rizou_tapathi-kinimatografos
P. 55
Άνθρωπος», πριν τη φραγγέλωση, όμως αυτό συνέβη αφού ο Χριστός είχε υποστεί
φραγγέλωση 186 . Ο Πιλάτος ανακοινώνει προσωρινά τα εξής: η τιμωρία η οποία θα
επιβληθεί θα είναι μόνο η μαστίγωση, ενώ θα τηρηθεί και το πασχάλιο έθιμο της
αμνήστευσης ενός καταδικασμένου. Αυτό ακολουθεί την μαρτυρία του Λουκά 187 . Ο
Χριστός στην επίκληση της βασιλικής ιδιότητας που αποδίδεται στον Χριστό σε
ρωμαϊκό έδαφος, αναφέρει πως η Βασιλεία Του δεν είναι εκ του κόσμου τούτου.
Τελικά ο Πιλάτος αποφασίζει τη Σταύρωση, δίχως να αναφερθεί η έμμεση απειλή των
Ιουδαίων προς το πρόσωπό του, δηλαδή ότι αν δεν Τον σταυρώσει θα θεωρηθεί εχθρός
του Καίσαρα. Αυτό ισχύει στον Ιωάννη 188 , όχι όμως στον Λουκά τον οποίο ακολουθεί
η ταινία στο σημείο αυτό 189 .
Η Πορεία προς το Γολγοθά, ακολουθεί μετά τη νίψη των χεριών του Πιλάτου.
Ο Χριστός ως ελκόμενος, καταρρέει προς στιγμήν και μια γυναίκα του σκουπίζει το
πρόσωπο, κατά την δυτική παράδοση του πέπλου της Βερόνικα 190 . Έχει συμπεριληφθεί
η προφητεία την οποία ο ελκόμενος Χριστός απηύθυνε προς τις θυγατέρες της
Ιερουσαλήμ» 191 . Εμβόλιμα παρουσιάζεται ο Ιούδας να πετάει τα τριάκοντα αργύρια
μόνος του και όχι προς τους αρχιερείς. Ο Χριστός καταρρέει για δεύτερη φορά.
Συναντάται στην οδό του μαρτυρίου κατά συγκυρία με τον Σίμωνα τον Κυρηναίο, ο
οποίος και σηκώνει το Σταυρό αυτόβουλα, δίχως να τον αγγαρέψουν οι Ρωμαίοι όπως
βιβλικά μαρτυρείται 192 . Για τον ρόλο έχει επιλεχθεί ηθοποιός ο οποίος φέρει όψη
αμιγώς Αφρικανού και όχι λευκού Ασιάτη ή Ευρωπαίου ή μελαμψού
Βορειοαφρικανού. Δεν αποκλείεται αυτή η σκηνή να απηχεί το πρόβλημα ρατσισμού
και όχι μόνο το οποίο αντιμετώπιζαν την περίοδο της ταινίας οι Αφρο-Αμερικανοί στις
ΗΠΑ, ιδίως λίγο μετά την δολοφονία του John Kennedy. Η άφιξη στο Γολγοθά
συντελείται ενώ ήδη έχουν σταυρωθεί στην ταινία οι άλλοι δύο ληστές. Την ώρα που
καθηλώνεται ο Ιησούς και υψώνεται με την σειρά του Εσταυρωμένος, παράλληλα
παρατίθεται η αυτοκτονία του Ιούδα, όχι όμως ως απαγχονισμένος σε δένδρο, αλλά
πηδώντας μέσα στην αναμμένη εστία – βωμό των ολοκαυτωμάτων του Ναού.
186 Ιω 19:6.
187 Λκ 23:16.
188 Ιω 19:12.
189 Λκ 23:20-25.
190 J. F. Hamburger, «Bloody Mary: traces of the Peplum Cruentatum in Prague—and in Strasbourg? »,
στο Z. OpačićκαιΑ. Timmermann (επιμ.), Image, Memory and Devotion: Liber Amicorum Paul
Crossley. (Turnhout: Brepols Publishers, 2011), 2.
191 Λκ 23:28-31.
192 Μτ 27:32. Βλ. Και Μκ 15:21.
Σελίδα 55 από 108