Page 55 - rizou_tapathi-kinimatografos
P. 55

Άνθρωπος», πριν τη φραγγέλωση, όμως αυτό συνέβη αφού ο Χριστός είχε υποστεί

                   φραγγέλωση  186 . Ο Πιλάτος ανακοινώνει  προσωρινά τα εξής: η τιμωρία η οποία θα
                   επιβληθεί  θα  είναι  μόνο  η  μαστίγωση,  ενώ  θα  τηρηθεί  και  το  πασχάλιο  έθιμο  της

                   αμνήστευσης ενός καταδικασμένου. Αυτό ακολουθεί την μαρτυρία του Λουκά        187 . Ο
                   Χριστός  στην  επίκληση  της  βασιλικής  ιδιότητας  που  αποδίδεται  στον  Χριστό  σε

                   ρωμαϊκό  έδαφος,  αναφέρει  πως  η  Βασιλεία  Του  δεν  είναι  εκ  του  κόσμου  τούτου.
                   Τελικά ο Πιλάτος αποφασίζει τη Σταύρωση, δίχως να αναφερθεί η έμμεση απειλή των

                   Ιουδαίων προς το πρόσωπό του, δηλαδή ότι αν δεν Τον σταυρώσει θα θεωρηθεί εχθρός

                   του Καίσαρα. Αυτό ισχύει στον Ιωάννη  188 , όχι όμως στον Λουκά τον οποίο ακολουθεί
                   η ταινία στο σημείο αυτό 189 .

                            Η Πορεία προς το Γολγοθά, ακολουθεί μετά τη νίψη των χεριών του Πιλάτου.

                   Ο Χριστός ως ελκόμενος, καταρρέει προς στιγμήν και μια γυναίκα του σκουπίζει το
                   πρόσωπο, κατά την δυτική παράδοση του πέπλου της Βερόνικα   190 . Έχει συμπεριληφθεί

                   η  προφητεία  την  οποία  ο  ελκόμενος  Χριστός  απηύθυνε  προς  τις  θυγατέρες  της

                   Ιερουσαλήμ»  191 . Εμβόλιμα παρουσιάζεται ο Ιούδας να πετάει τα τριάκοντα αργύρια
                   μόνος  του  και  όχι  προς  τους  αρχιερείς.  Ο  Χριστός  καταρρέει  για  δεύτερη  φορά.

                   Συναντάται στην οδό του μαρτυρίου κατά συγκυρία με τον Σίμωνα τον Κυρηναίο, ο
                   οποίος και σηκώνει το Σταυρό αυτόβουλα, δίχως να τον αγγαρέψουν οι Ρωμαίοι όπως

                   βιβλικά  μαρτυρείται 192 .  Για  τον  ρόλο  έχει  επιλεχθεί  ηθοποιός  ο  οποίος  φέρει  όψη
                   αμιγώς  Αφρικανού  και  όχι  λευκού  Ασιάτη  ή  Ευρωπαίου  ή  μελαμψού

                   Βορειοαφρικανού. Δεν αποκλείεται αυτή η σκηνή να απηχεί το πρόβλημα ρατσισμού

                   και όχι μόνο το οποίο αντιμετώπιζαν την περίοδο της ταινίας οι Αφρο-Αμερικανοί στις
                   ΗΠΑ,  ιδίως  λίγο  μετά  την  δολοφονία  του  John  Kennedy.  Η  άφιξη  στο  Γολγοθά

                   συντελείται ενώ ήδη έχουν σταυρωθεί στην ταινία οι άλλοι δύο ληστές. Την ώρα που
                   καθηλώνεται  ο  Ιησούς  και  υψώνεται  με  την  σειρά  του  Εσταυρωμένος,  παράλληλα

                   παρατίθεται η αυτοκτονία του Ιούδα, όχι όμως ως απαγχονισμένος σε δένδρο, αλλά
                   πηδώντας μέσα στην αναμμένη εστία – βωμό των ολοκαυτωμάτων του Ναού.





                   186 Ιω 19:6.
                   187 Λκ 23:16.
                   188 Ιω 19:12.
                   189 Λκ 23:20-25.
                   190  J. F. Hamburger, «Bloody Mary: traces of the Peplum Cruentatum in Prague—and in Strasbourg? »,
                   στο  Z.  OpačićκαιΑ.  Timmermann  (επιμ.),  Image,  Memory  and  Devotion:  Liber  Amicorum  Paul
                   Crossley. (Turnhout: Brepols Publishers,  2011), 2.
                   191 Λκ 23:28-31.
                   192 Μτ 27:32. Βλ. Και Μκ 15:21.

                                                    Σελίδα 55 από 108
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60